Har idag min tjänstepension (BTPK) i Handelsbanken Liv men byta förvaltare då jag precis fått veta att jag i mitt avtal inte får någon som helst rabatt på deras fondavgifter trots upphandling via tjänstepension. Deras SHB Sverige Index hade tex. en avgift på 0,65% och SHB Global Index ligger på 0,40%. För dyrt tycker jag. Har kollat lite och det ser ut som att jag skulle kunna byta till antingen SPP, Länsförsäkringar, Swedbank eller Skandia.
Är det någon av er i forumet som skulle rekommendera något av dessa fyra institut?
Hej Jacob @Spar20. Jag skulle helst av allt välja Avanza men eftersom de sedan ett par år tillbaka inte längre är valbara för avtalspension föredrar jag AMF följt av Länsförsäkringar. Jag förklarar varför i en annan liknande tråd och om du vill kan du läsa mitt inlägg via länken här:
Du vet säkert det redan men annars finns det mycket information att läsa på Valcentralens hemsida.
Tack för info. Jag ska undersöka lite vidare. Jag verkar inte ha möjligheten att byta till AMF men däremot Länsförsäkringar och då blir ju deras globalfond aktuell vilket är bra