Födelsedagspresent till 16-åring som vill bli företagare?

Har en släkting som snart fyller 16 år och ska börja gymnasiet, och den här släktingen har berättat att hen är sugen på att bli företagare. Vad skulle ni rekommendera för present för att inspirera en framtida ung företagare?

Är själv inte företagare men vill stötta min släkting i den här drömmen och samtidigt inte avskräcka genom att ge en gåva som stjälper mer än den hjälper.

1 gillning

Boken Rich Dad, Poor Dad av Robert Kiyosaki. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ge de gratistipset att satsa på en skola som fokuserar på egenföretagande, entreprenörsskap osv.

Är du företagare själv? Hjälp de FÖRSTÅ hur det hänger ihop med kunder, omkostnader, pengar in, skatter, vad blir kvar i fickan. Kanske visa en resultaträkning/balansräkning och förklara hur det hänger ihop med företagande.

Sen en mindre penninggåva (200-1000kr) IHOP med att du TILLSAMMANS rent praktiskt hjälper hen (alt ihop med föräldrarna) att skapa ett konto på lämpligt ställe och VISA/LÄR UT hur man börjar spara i indexfonder, sätter upp en regelbunden överföring från studiebidrag eller liknande (räcker med 50kr/mån).

Helt enkelt HJÄLP de att komma igång med ett bra sparande. Inte nivån som är viktig utan “sparken i baken och insikten/kunskapen” att komma igång!

(böcker kan förbli olästa om intresset saknas, youtubeklipp förbli osedda osv :wink:). Inte bara prata utan HANDGRIPLIGEN hjälp de att komma igång och ta först steget så de ser hur man gör.

Många gånger är ju företagande en dröm om att “tjäna pengar” så varför inte prata om/börja bygga en pengamaskin!

3 gillningar

Tusen tack för tipsen!

Efter en del grubblande så kommer det nog lite av varje rekommendation! :smiley:
Blir en samtalsafton hos oss för att diskutera om studier, företagande, framtid och kanske t.o.m. sparande redan nu! Och jag ska nog införskaffa mig boken som Jan rekommenderade för att få inspiration inför samtalet :smiley:

2 gillningar