Hittade denna bilden idag på i artikeln: “What Is In Your Control? - The Big Picture” väl värt att komma ihåg:
Mycket klokt inlägg, jag hade “fel” tendenser för ett par år sen, och det gjorde att jag inte mådde bra.
Nu har jag börjat resonera efter vad jag faktiskt kan kontrollera, och lägger min energi där :).
Grejen är att det som man faktiskt kan kontrollera är inte samma för alla. Somliga har svårt för att acceptera det. Inte minst många heta diskussioner här på RT har visat på det.
Jättestor pusselbit för det mentala måendet! 
Bra bild
printscreenad och sparad
Absolut!
Det tog mig en hjärnsjukdom för att vakna upp, dvs att oavsett hur jag resonerar kommer inte förändra min situation. Påminner lite om AA:s steg.
En sak man faktiskt KAN kontrollera eller lära sig att kontrollera i högre utsträckning, är hur man tolkar och reagerar på yttre händelser. På temat “det viktiga är inte hur man har det utan hur man tar det”. Sett ur det perspektivet kan man “kontrollera” ganska mycket.
Helt rätt! Jag fokuserar en hel del på just motståndskraft mot det yttre. De båda sfärerna är inte alls så separerade som bilden antyder, även om jag i stort håller med den. De yttre faktorerna kan starkt påverka sfären av kontroll, då handlar det om att bygga upp en psykologisk och fysisk motståndskraft. Det är just i skiljelinjen mellan de två sfärerna som spänningarna uppstår.
Vilket jag definitivt skriver under på.
I min värld (och bok) beskriver jag det som:
The problem is never the problem. The problem is your thinking about the problem.