Mental bokföring kan vara att jag hellre förlorar 50 000 kr på 10 ISK konton än 500 000 kr på ett. Summan är lika stor men den ena känns mindre. Iaf för mig. ![]()
Kan man göra mental bokföring av händelser i ens liv?
Jag har kommit fram till att det inte är någon skillnad minnesmässigt (Iaf för mig) på minnet av en dröm som i något du drömt på natten och minnet av något som hänt tidigare i ditt liv.
Om jag vaknar av en mardröm, så känner jag: “Åh vad skönt, det var bara en mardröm.” Sen bara fragmenteras den bort. faller bort som sandkorn mellan dina fingrar.
Tänk om man kunde bokföra mentalt traumatiska händelser i ens liv som en mardröm.
Jag har hemska minnen av x ,y och z (Sätt in valfritt hemskt minne.)
Fast tänk om den fasansfulla relationen bara var en dröm? Det hemska mobbarminnet från skoltiden? Den gången jag blev så fruktansvärt nobbad. Den gången jag var så olyckligt kär så jag höll på att försmäkta?
Tänk om alla dom hemska minnena var mardrömmar?
Jag kan ju skilja på dröm och verklighet när jag väl vaknat. Man kan ju sekunder efter man vaknat vara kvar i drömmen sen upptäcker man efter några sekunder. “Oj, det var ju bara som jag drömde, vad håller jag på med?”
(En gång i lumpen när jag satt eldpost satte sig en lumparolare upp i sömnen och sa “Givakt!” gjorde honnör sen sa han “manöver” och la sig ner med en duns. Och det var ju väldigt präglat av den verkligheten.)
Att tänka på detta vis hjälper iaf mig med sorgliga minnen, för om jag bokför exempelvis min plågoande i grundskolan som bara en mardröm så är det så mycket lättare att hantera.
Och även om det hände IRL är det ju fortfarande bara ett minne, jag behöver inte fast det fast och färskt och i liv till varje pris.
Om det hände en gång i ditt liv varför ska man definieras av det?
Jag tänker att ens tidigare minnen i livet är som en flipp-bok, ett block man bläddrar snabbt så blir det som en tecknad serie.
Denna flipp-bok kan ju också bestå av ord, minnen eller bilder. Saken är att sidorna framgent som inte hunnit flippats fram i ditt synfält är ju tomma tills du fyller dom med något fint och bra? ![]()
Kanske ska jag vara tacksam för dessa hemska minnen som har knuffat mig i den riktning jag är på väg mot idag? Utan dessa hemska minnen (mardrömmar) hade jag kanske aldrig gjort det jag gör i dag som gagnar mig. ![]()
Jag fattar att man inte kan tänka bort hemska olyckor där man förlorat sina ben som “Det var bara en mardröm.” men hemska minnen du har som bara lämnat emotionella och minnesspår?
Är det någon som förstår vad ja menar? Tänker alla såhär redan och jag är sjukt sen på bollen? ![]()