Folksam Traditionell förvaltning?

Hej. Min svåger är drygt 60 år och kommer således att gå i pension om några år. Han är egenföretagare inom hantverk och har sparande både i företaget och privat. Företaget tar hjälp av Max Matthiessen i frågor angående pension m.m. Han har en del pengar(1milj) på fasträntekonto som snart löper ut och han har nu fått förslag av Matthiessen att placera pengarna i Folksams Traditionell förvaltning.

Jag är själv inte insatt i sådana lösningar och skulle därför vilja höra vad ni i forumet tycker om Matthiessens förslag?

Vika för- och nackdelar som finns?

Är det ett bra komplement till sparkonto? Vilka risker tar man?

Är det för dyra avgifter?

Finns det bättre sparande med liknande eller lägre risk? Kom gärna med förslag?

Skickar med informationen från Folksam som presenteras av ”rådgivaren” som att det vore utan risk och 7 procents avkastning….

Tack på förhand!!

Hej.

Har en gammal TF KF via folksam som idag är en del av min buffert.

Den är rejält dyr, men har gett 4-5% i faktisk avkastning efter dyra avgifter och skatt. Så ser det som ett sparkonto idag, som jag hoppas jag aldrig behöver röra.

Nackdelarna som jag upplevt, kanske är annat för andra.
• Uttag bör inte göras första 10 åren, oerhört kostsamt.
• Uttag kostar även efter 10 år, så inte det bästa om man behöver plocka ut då och då.
• För mig är det knöligt att sätta in pengar eller ta ut, behövs telefonsamtal.
• Luddig produkt, vet fortfarande inte till 100% vad den innehåller, trots att jag frågat.

Min KF tecknades 2005, så kan skilja mot dagens villkor. Så lusläs alla papper. Då det är annat än ISK eller ett vanligt sparkonto.

2 gillningar

Jag är personligen mycket tveksam till att placera skattade pengar i någon form av dedikerat pensionssparande pga de restriktioner och avgifter som det innebär.

Däremot är frågan en annan om det handlar om “nödvändigt” pensionssparande via personens anställning. Eller om personen betalar statlig skatt idag men inte räknar med att göra det som pensionär (då kan löneväxling definitivt vara ett alternativ).

1 gillning

Vad är det din svåger vill uppnå? Trygghet? Avkastning? Binda upp kapitalet?
Tolkar texten som att den kommer att ligga in en kapitalförsäkring.

Att det är /% återbäringsränta just nu säger inte så mkt, då är det bättre att titta på snittet 5,2% som de redovisar över tid. Både 7 och 5,2% är före avgifter och avkastningsskatt.
Avgifterna är höga. Så avkastningen över tid blir betydligt lägre än ovanstående (-1,7% i avgift och skatter)
Han binder upp pengarna i många år. Inga uttag under tre år och därefter uttag under minst 10 år om jag förstår det rätt. Är det verkligen rimligt? Kommer han att ha kvar bolaget så länge?

80% garanti är högre risk än ett sparkonto (där du har 100% garanti), så frågan är när han tänker ta ut pengarna. Är det i närtid kanske de kan ligga kvar på sparkonto eller knuffa in en del där han har sina övriga investeringar.

Som coach och utbildare just för företagare som närmar sig pension så är mitt tips att han tittar på hela sin situation.

• Sin privata pension
  • Sitt privata sparande
  • Bolagets kapital (skattat och obeskattat)
  • Gör en plan över hur länge han vill ha bolaget
  • En plan över bolagets resultat så länge han ska ha bolaget
  • Fundera över vilka andra sätt han kan investera bolagets kapital utifrån risk och tidshorisont

Det finns många sätt att investera bolagets kapital och just detta förslag tycker jag är dyrt, ger för låg avkastning och minskar flexibiliteten som ägare av bolaget. Jag hade avstått.

3 gillningar

Tack för svaren! Sitter nere på Teneriffa och skapar de minnen som många av oss vill ha.:sunglasses:

Om man nu inte vill ha fasträntekonto vad blir då bästa alternativ? Jag förstår att det kan bero ens hela ekonomi men finns där något generellt bra svar att ge?

Blir det AMF Lång? Eller AMF Mix?

1 gillning

Tack Monica för ett utförligt svar som också var kopplat till företagande. Jag har hintat om att han borde kontakta dig men intresset är tyvärr svalt.

mvh Tetra

1 gillning

Ingen fara. Nu har han/ni lite mer input till ert beslut. Det är det viktigaste! :slight_smile: