Jag upptäckte att jag har tillgång till “Private Banking” hos Max Matthiessen, tack vare att jag har en tillräckligt stor gammal IPS som ligger där. Jag hade inga större förväntningar på ett sådant möte, men jag tänkte att det skadar väl inte att prata med en rimligen betydligt mer kunnig person om mina planer på tidig pensionering inom ett eller max två år (då jag är ca 55 år). Jag tänkte att om han rekommenderar något som på något sätt kan tolkas som försäljning med förtjänst in till dem så får jag ignorera det rådet.
Av det vi pratade om var det framför allt detta som var nya tankar för mig. Han föreslog/rekommenderade:
- Öka på bolånet innan jag säger upp mig, för utan inkomst blir det svårt att göra det senare.
- Lägg dessa bolånepengar i en traditionell försäkring. Han kallade det för en sedelpress.
Han rekommenderade i första hand Folksams och i andra hand Skandias traditionella försäkring. Han tyckte att idag är Folksam klart bättre, men på sikt är det bra att ha Skandia också, för riskspridning. Det var aldrig tal om att på något sätt gå via rådgivaren för att teckna en sådan försäkring, så jag känner mig ganska trygg i att det är hans ärliga uppfattning att det skulle vara en klok manöver. Det betyder så klart inte att han har rätt.
Tanken med en traditionell försäkring skulle vara att det kommer en stadig månatlig utbetalning utan att jag behöver riskera att tvingas sälja av något på börsen i svagare börstider.
Folksam har (enl. Folksam) en genomsnittlig återbäringsränta (2018-2022) på 5,0% och en garantiränta på 1,0%. Det är en röra med avgifter att sätta sig in i också…
Bolåneränta om jag skulle ta ett nytt, rörligt lån, som utökning av mitt idag bundna (förutsatt att man kan göra så) verkar ligga på närmare 4% (och av allt att döma på väg upp).
Minskar jag Folksamförsäkringens återbäringsränta med den bolåneräntan så blir siffrorna istället: Genomsnittlig (man ska väl tänka “förväntad”) återbäringsränta 1% och garantiränta -3%. Inte jättelockande som investering. Men rimligen vänder väl bolåneräntan ner igen så småningom, även om den knappast blir så låg som den varit.
Jag har läst ett helt gäng trådar här där det diskuterats traditionell försäkring, med insatta kommentarer av framför allt @BroncoKid och @JFB. Jag tänker att vi inte behöver ha ytterligare en tråd här som diskuterar detta på en generell nivå, utan i så fall specifikt i kombination med utökat bolån. För drygt en vecka sedan skrev @BroncoKid en snutt som övertygar ganska bra om att i alla fall inte just nu gå in i en traditionell försäkring. Jag har sparat citatet men tyvärr inte länken dit:
Hur som helst så ska du inte i nuläget ge dig in i Trad eftersom du inte vill vara med att bygga upp konsolideringen igen (kan både gå snabbt likväl som långsamt beroende på hur aktiemarknaden utvecklas framöver) utan de gamla kunderna får bygga upp den på nytt innan du eventuellt ansluter…
Fram till dess får du skapa dig en egen portfölj enligt förslag ovan.
När exempelvis Skandia når +110% kan du fatta ett välgrundat beslut på nytt.
Så kanske det ändå vore (statisktiskt sätt) bättre, om nerverna håller, att ta pengarna från ett utökat bolån och slänga in i indexfonder på ISK? Genomsnittligt utveckling ca 7%, minus boräntan 4%, blir ca 3%. Detta enl. historiskt genomsnitt helt utan några garantier eller skydd mot svängningar.
Hmm, jag känner att jag kanske bara är korkad som över huvud taget börjat fundera på att öka bostadens belåning (från ca 35% till 50%) för att investera.
Men å andra sidan är jag ju i så fall redan korkad, eftersom jag sedan länge både har lån på huset och pengar på börsen i ISK/KF.
Eller är det så att jag är korkad som inte redan för flera år sedan sett till att utöka bolånet för att investera i aktiefonder?
Ajdå, hur man än besvarar ovanstående stycke så verkar jag ha bevisat att jag är korkad. Jobbigt! ![]()
Ränteavdrag på skatten ska förstås också räknas in i ekvationen.
Undrar om inflationen spelar in här också, på något sätt?
Komplicerat! Jag klarar inte att dra runt resonemanget hela vägen.