Folktandvård eller privat tandvård

Nej, det stämmer inte. Folktandvården är inget aktiebolag utan en avdelning inom regionerna. De ska inte vara vinstdrivande (men såklart gå en gnutta plus för att få medel till lokalunderhåll osv).

Problemet är att det är väldigt svårt att veta vilka tandläkare som är bra eller dåliga förrän man fått något arbete utfört hos dem.

Till och med efter man fått arbete utfört kan det vara svårt att veta. Gjorde de extraarbete som inte behövdes egentligen? Kunde resultatet blivit bättre eller sämre hos en annan tandläkare? Väldigt svårt för en lekman att veta.

Att man betalar mycket är ingen garanti för att det blir bra.

De handlar väl mest om vem som är tandläkare. Vilket bolag är sekundärt. Sedan finns de ju fördelar och nackdelar med folktandvården och privat.
Hitta en tandläkare som är bra det är de som är fokus. Pris osv. Folk pratar så mycket pris runt tandläkare och sedan går de och betalar 2000kr för en klippning eller 3000kr för att byta en elektrisk sladd. Svenska tandläkare arbetande med sköterskor är ofta väldigt duktiga. Och vi har väldigt bra tandhälsa i sverige pga långt arbete med preventivt arbete.

Men som sagt precis som de finns bra och dåliga handverkare och frisörer är de samma med tandläkare. Hitta en som du får förtroende för och håll dig till den. Om det är folktandvården eller privat är sekundärt.
Pris, lägg de som behövs och spara in på bilen, permanenta håret eller renoveringen istället. Det är ju din kropp de ska man inte spara på.

Folktandvården är olika för olika regioner. Vissa har boslagsformen aktiebolag andra inte men den ägs ju av regionen. Om de gör vinst går pengar antingen tillbaka in i verksamheten eller till sjukvården eller kollektivtrafiken. Om jag fattat de rätt.

Nja, det är bara att jag sedan barnsben är impregnerad med hur man skall äta och borsta tänderna och sköta dem.

Jag bor inte i samma stad som min syster så när jag gått har det varit hos en privat där jag bor.
Sist sade tandläkaren skrattande att nu kan du återkomma om tio år. Så det är väl dags nu.

“Inget snask, mellanmål, inga hål!”

1 gillning