Folktandvård eller privat tandvård

Nyfiken på hur forumet resonerar! Går du hos Folktandvården el går du hos en privat tandklinik? Använder du ditt tandvårdsstöd fullt ut, eller låter du det brinna inne ibland? Har du någon typ av egen tandvårdsförsäkring

1 gillning

Folktandvård. Har deras försäkring och betalar 38kr i månaden. Var och lagade en tand för ett tag sedan och behövde inte betala något - men vet faktiskt inte vad som ingår i försäkringen…

4 gillningar

Jättebra exempel som jag är nyfiken att höra kring. Fyll på med erfarenheter här i tråden!

Jag har i hela mitt liv gått på folktandvården och har varit nöjd. Har dock upplevt att de sista 10 åren så har det blivit sämre, ny personal varje gång. Det sista besöket där fick mig att byta till privat tandläkare. Mycket nöjd.

1 gillning

Inte i Sverige men liknande system, privat tandvård delvis finansierad av arbetsgivaren (upp till 255€/år), med 5% rabatt.
Skulle jag inte haft det skulle jag nog gått till “folktandvården”.

Jag har också haft deras “frisktandvård” sedan det infördes. Betalde också 38 kronor från början, men de senaste avralsperioderna har det blivit höjt några steg. Jag har varken hål eller tandsten, bara undersökning. Jag har blivit kallad var 18e månad. När jag räknade ut att det besöket skulle kosta mig ca 3000 så tackade jag för mig…

Folktandvården.

Hade deras försäkring för typ tjugo år sedan men efter ett par år sa tandhygienisten till mig att skippa det för mina tänker var för bra. Den där försäkringen är mao bra (eller var då åtminstone) bra om man har sämre munhälsa som jag förstod det.

Jag har gått hos Folktandvården i många år (+50 år på olika orter). Sista 10 åren har varit riktigt dåliga. Jag kallades inte till någon undersökning alls på 5 år. När jag tog tag i det under förra året pga att jag bet av en tand så gick jag till en privat tandläkare. Dyrare, absolut, men jag fick komma nästa dag…

1 gillning

Folktandvården och friskvårdsavtal. Nu betalar jag ca 225:- i månaden, men så tillhör jag också ”generation amalgam” med tonårssynder i flabben.

Allt hittills har ingått, inkl flera bettskenor, akutlagningar och all löpande kontroll.

Går jag plus? Nej, inte hittills, men det är en försäkringskostnad jag är beredd att ta för lugn och ro och dnabb hjälp vid strul.

1 gillning

Samma här. Ej i Sverige men tandvård ingår faktiskt i den privata sjukförsäkringen. Betalas av arbetsgivaren annars är den ca 55 Euro per månad. När vi går över till FIRE går vi också över till att betala den privat. Det finns lite rabatt för hel familj.

I Sverige hade jag nog gått till Folktandvården.

Jag har hållit på och ”hoppat runt” för att utnyttja den stora floran av rabatter och erbjudanden som finns inom privat tandvård i Sverige. Erfarenheterna har varit blandade men på det stora hela har det fungerat.

Jag har även besökt tandläkare utomlands en del. Under flera år gick jag till tandläkare i Belarus. Jag hittade en tandläkare där som var bra och som jag gick tillbaka till. Nu åker jag inte till Belarus mer av politiska skäl. Istället blir nästa besök på Balkan där vi nyligen fått en tandläkare rekommenderad. Jag är lite skeptisk till nivån på saker här men det är i varje fall inte dyrt.

Jag har i grunden ”bra tänder” och det har bidragit till att jag kunnat göra som jag gjort. Mitt främsta problem brukar vara massor av tandsten.

Fixade tänderna (tandsten) utomlands under många år, men fick ta folktandvården under pandemin och nu fortsatt där. Har bra kvalité på tänderna, använder tandtråd/mellanrumsborste och har fått vartannat år för kallelse. Har inte försäkringen, minns inte vad jag betalade nu senast men den var långt under 1000 kronor.

Men som sagt, bra tänder, tror jag har en lagning…

Jag bytte nyligen från folktandvården som många andra pga att man betalar för något man inte får tid att nyttja pga så lång kö.

Jag fick tid rätt omgående hos en privat lokal aktör och det var som natt och dag i hur de förmedlar tandvård som tjänst. Mer kundfokuserat privat jämfört med hektiskt och ovälkomnande i folktandvården i min erfarenhet.

Det tråkiga är att folktandvården tydligen knycker mitt tandvårdsbidrag utöver den premie man betalar varje månad, oavsett om dom ger dig tid eller inte.

Känns som en bra investering att byta om du inte får vård, då kan ev besvär bli dyrare i längden om de inte upptäcks i tid. Ni som får undersökningar i tid bör vara nöjd.

1 gillning

Vad pratar du om?

Man betalar för frisktandvård med en premie och tandvårdsbidraget.

Tandvårdsbidraget drar då folktandvården oavsett om man blir kallad eller inte.

Tas av folktandvården oavsett om man får en undersökning eller inte under året så länge man har enförsäkringen.

När min äldste grabb var i behov av tandreglering fick vi tips om en privat klinik i Malmö som visade sig vara fantastisk. I övrigt har vi mest hållt oss till Folktandvården då den varit ok. Vi har inte behövt något särskilt utöver nämnda tandregleringen, så vi har inte utvärderat så “hårt”.

Jag själv går inte till tandläkare för det behövs inte. Har perfekta tänder utan tandsten etc. På grund av min kost och livsstil. Det var en tandläkare (privat klinik utomlands) för drygt 15 år sedan som sa till mig att det är onödigt att jag kommer på rutinkontroller, finns inget behov så länge jag fortsätter sköta tänderna och hälsan. En kompis som är tandläkare har senare bekräftat då han har ovanan att spana in folks tänder i tid och otid :sweat_smile:

Borstar enbart med kokosolja, ingen tandkräm, ingen munskölj (dåligt för hjärt- och kärlhälsan och erektionerna!), inget fluor (tar d-vitamin istället, och är mycket i solen). Kör med tandtråd, men försiktigt för tandköttets skull.

Haft folktandvården sedan barnsben - bra när man flyttar runt eftersom de verkar ha bra kontakter över landet och remitterar. När vi flyttade norrut under en del år hade jag inga problem att komma till hos folktandvården där men medflyttaren fick stå på lång väntelista

När det gäller tandvårdsförsäkring och tandvårdsbidraget så är det ett avtal och det är utifrån bidraget som premien räknas ut. Om man inte gillar den konstruktionen är det bara att säga upp försäkringen och man kan använda tandvårdsbidraget hos vem man vill.

Det jag stör mig över tandvårdsförsäkringens konstruktion är listpriset som i stort sett ingen tandläkare lyckas hålla, inte heller folktandvården. Det innebär att det inte blir ett högkostnadsskydd när man trots att man slagit i topp får betala ganska mycket varje behandling (man får betala tandläkarens kostnad - listpriset)

Min upplevelse av Folktandvården vs privat är nog ungefär det man kan förvänta sig.

Folktandvården: ok kvalitet, lågt pris, dålig tillgänglighet (de vill helst undvika att man kommer, har aldrig någonsin blivit kallad under senaste 15 år)
Privat: bra bemötande, högt pris, bra tillgänglighet (försöker få in en så ofta som möjligt, lägger på extra arbeten allt eftersom för att mjölka ur så mkt pengar som möjligt)

Jag väljer Folktandvården när jag kan.

1 gillning

Angående priserna, är det egentligen så stor skillnad mellan Folktandvården och privat klinik numera?

Man kan naturligtvis hitta privatkliniker som är riktigt dyra, men många verkar vara ungefär i nivå med Folktandvården tycker jag.

2 gillningar