Fond balansering exel

hej undrar bara lite om denna exelfil om ombalansering
där det står målfördelning vad skriver jag där är det fördelningen i procent som sen blir totalt 100%
är det någon som kan hjälpa mig med detta

Hej Mikael,

Beror på vilken fördelning du vill ha på de fonderna du har valt, säg att du vill ha en portfölj med fördelningen:

70% Global
20% Sverige
10% Tillväxtmarknad

Då är det dessa procentsatser du skriver för respektive fond :slight_smile:

Sedan under nästkommande årets gång så kommer dessa marknader att röra sig lite olika och då kommer fördelning inte se så ut när du ska ombalansera nästa gång och där du då kommer få flytta lite fondandelar till den ursprungliga fördelningen.

hej och tack för svaret då tror jag att jag har gjort rätt gick in på avanza och kollade fördelningen jag kör ett månadssparande körde deras fondgenerator som la upp fördelningen hoppas den är bra
man skall allså gå in en gång om året och göra en omfördelning när det blir sälj går man in på avanza och minskar fördelningen
mvh micke

Deras fondgenerator är tyvärr sällan bra, då den rekommenderar fonder med relativt hög avgift som Avanza får bra betalt för (kick back). Välj istället 100% SPP aktiefond global. Då får du automatisk ombalansering och en superbra riskspridning till en låg avgift :muscle::muscle::muscle:

Angående fördelningen i en portfölj och risknivå handlar mycket om vilken tidshorisont du har, men är det ett långsiktigt sparande (10 år plus) så skulle jag rekommendera dig att kolla in ”Globala Barnportföljen”:slightly_smiling_face:

ok tack för det kolla på det senare

1 gillning

ok tack för det får se över mina fonder