Fonder investmenbolag eller aktier?

Hej.
Är ny här på forumet och skulle vela höra lite om er resa inom investeringar.
Förstår att detta ämne har tagits upp innan, men alltid kul att diskutera och få nya ideer

Blir galen på mig själv när en strategi inte funkar bytar jag gärna till en annan osv. I dagsläget kör jag halva kapitalet investmentbolag och halva fonder (100% aktier). Tycker det är oerhört tråkigt med endast indexfonder. Jag har “bara” hållt på med investeringar ett antal år och har fortfarande inte fastnat för en strategi. Nått säger mig att jag borde gå över till 100% fonder men tycker investmentbolagen gör ett fantastiskt jobb. Vill höra era erfarenheter om allt när det kommer till olika stategier och gärna av er som hållt på med det betydligt längre än jag. Jag är långsiktig och behöver inte pengarna den närmsta framtiden.

Desto tråkigare desto bättre är min erfarenhet. :slight_smile:

Jag kombinerar basen typ 90-95% hos Lysa med ett par aktiva fonder hos Savr och börsnoteringar på Avanza/Nordnet för få lite kul också.

1 gillning

Vem säger att man endast måste ha en strategi? Fortsätt du att kombinera fondsparande med investeringar i investmentbolag. Den kombinationen i sig är en utmärkt strategi👍

1 gillning

Personligen tror jag mest på att svenska investmentbolags stora framgångar berott på att de varit historiskt undervärderade. Nu känns de snarare övervärderade i många fall. Känns som att hela kampanjen kring investmentbolag har lyckats, men att tåget mer eller mindre är slut nu tyvärr. De kanske fortfarande är värt det, man får ju ändå experter, eventuella mereffekter, och möjlighet till att investera indirekt i onoterat, och sånt. Men tror inte de är samma nivå av oslagbara guldkorn längre.

2 gillningar

Jag körde fonder → investmentbolag → aktier. Visat sig vara väldigt lönsamt.

1 gillning