Fonder med inriktning Ukraina?

Hej,

Är på jakt efter fonder som kan tänkas ha anknytning till Ukraina. Dels då jag gärna investerar i landet som ett stöd, dels för att jag verkligen tror på landet långsiktigt utifrån det lilla jag fått erfara från fåtal ukrainska företag och det man fått lära sig om ukrainare i samband med kriget. Eventuella tips och investeringar är ämnade för lekhinken.

Tack på förhand!

3 gillningar

Samma här!

https://icu.ua/en/about-icu/news/icu-zapustila-onlayn-torgi-ovdp-dlya-nozemcv

Ukrainska statsobligationer. Man kan ta hem räntan bara.

Jag har inte investerat själv, men blev intresserad nu också av den här tråden.

1 gillning

Ska även ta och kolla in dessa statsobligationer, känns som att man hjälper till så gott det går på så viss

Förvänta inte att investeringar i Ukraina är en traditionell investering.

Ur ekonomisk synvinkel är köp av ukrainska statsobligationer mer av en välgörenhet än en investering.

Den ukrainska staten är i princip insolvent och hålls flytande med hjälp av västerländska lån och donationer.

2 gillningar

Jag tänker att skanska får mycket att göra när röken har lagt sig…tankat ett tag nu

Om ditt vad inte slår in så är fastigheter och byggbolag annars något som brukar gå bäst i slutet av konjunktur-cykeln, inte i början.
Det är gambling. Allt spelande bör ske med låga insatser och med riskspridning.

Jag tror att europa gynnas av en fred och då kan en europa-index fond säkert vara bra.

Men om Trump vinner valet i höst, då slutar USA ge sitt stöd till Ukraina.
Eu och USA har stöttat lika mycket hittills.

USAs stöd till Ukraina kan även försvinna med liberal valseger i USA om China (som de lovat) anfaller Taiwan och USA väljer att stödja Taiwan.

Slutar USA stödja Ukraina måste europa dubbla sitt stöd till Ukraina och då tar det pengar från statskassorna som kunde använts till att skapa europeisk tillväxt.

Det fria europa har inte råd att låta Ryssland vinna, men det kan bli ett par tuffa år innan kriget är över.

1 gillning