En gång skrev Jan att om man skulle satsa på endaste en fond skulle han välja Länsförsäkringar Global Index för enkelhet skull och det gjorde jag och är faktisk glad för det. Bra avkastning hittils och även när det går ner handlar bara vara lungt och den kommer upp igen.
Har sett att Länsförsäkringar USA Index har vuxit 3 gånger mer och undrar om det är någon som har den fond under några år.
Vad säjer ni om att helt enkelt lägga lite pengar där också?
Förstår inte jämförelsen riktigt. Det enda är fond som följer Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select, den andra följer Morningstar US Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark.
Sen att båda heter Länsförsäkringar X betyder inte att du kan jämföra dem. Du kan ju hitta flertalet andra fonder som Jan/forumet inte pratat om som också gått bättre än Länsförsäkringar Global Index.
Det konkreta svaret på din fråga - Tror du USA kommer gå bättre än övriga världen under din tänkta investeringsperiod? Är svaret ‘Ja’ - köp mer US fonder, om inte, fortsätt på det som funkat tidigare.
Kom ihåg att varje ny fond du lägger till innebär en minskning i övriga investeringar. Du funderar alltså på att minska i Europa (och övriga världen) för att lägga ännu mer i USA. Rätt eller fel vet vi egentligen bara i efterhand men vi vet redan idag att det innebär en större koncentrationsrisk (större fokus och mindre bredd). Det är oklart om det är en risk du får betalt för.
Precis, men jag tänkte mer på få en höngre avkastning. Kan man räkna 12% per år om det är bara en sådant Länsösäkringar Global Index? Jag har faktiskt läste en artikel här att 7-8% var låg på det som dem hade tidigare beräknat som avkastning men 9-11% och till och med 12%.
Finns ju många fonder som gått bättre än en global indexfond, på utvalda perioder. Så fall kan du välja dem.
Man bör förstå varför man väljer en fond. Jan förespråkar en global indexfond för den ger en bra riskjusterad avkastning. Där man sprider risken på flera marknader osv.
Du kan välja en USA indexfond men den är mer lokal vilket ökar risken. Det kan ge mer avkastning men som sagt till en högre risk.
Efter börskraschen år 1929 tog det 25 (!) år innan börsen i USA återhäntade sig. Men det var för så länge sedan säger man då. Ja, men det som hände historiskt kan hända igen.
Du har redan 70 procent USA i en globalfond. Du ökar din risk genom att satsa ännu mer i USA. Men visst, det kan också gå bra. Lycka till!
Haft LF USA i snart 10 år, dock de senaste 5 åren som jag har kunnat månadsspara lite högre belopp i den. Bredast av alla de populärare USA-fonderna (AVA, Storebrand, Handelsbanken) med 493 innehav och billig.
Högre risk än globalfonden men det är jag medveten om.
Kursen låg runt 160kr vid 2014 och nu 2024 ligger den på 980kr nästan. År 2018 så låg den på 320kr dock så man får inte underskatta hur mycket senaste börsrallyt bidragit till utvecklingen. Kommer det fortsätta så? Who knows.
Det kan vara klokt att investera i hela världen för att få ett diversifierat investerande. Du får trots allt 60% USA så du är fortfarande med i rallyt, men till en lägre risk.
Bra investering och beslut att fortsätta investerar. Jag har nu börjat få tillräckligt avkastningen från Länsförsäkringar Global Index som man kan tillåta livet lite roligare utan tänka mycket på kostnaden men målet är kunna spara månadsvis minst lika mycket som vår halva inkomst.