Att investera i enskilda aktier innebär generellt en högre risk än att investera i fonder. Du utsätter dig för flera typer av risker såsom bolagsrisk, branschrisk och marknadsrisk. Har du dessutom en portfölj med få innehav, tillkommer även koncentrationsrisk.
Investmentbolag kan vara ett bättre alternativ än andra enskilda aktier, eftersom de i praktiken fungerar som en mycket koncentrerad fond. Men även här bör du ha en tydlig övertygelse om varför du vill äga just det bolaget.
När det gäller fonder rekommenderar jag starkt MCW-fonder* (Market Capitalization Weighted) med låg avgift. Varför? Jo, de tidigare nämnda riskerna som bolagsrisk, branschrisk och koncentrationsrisk försvinner i praktiken eftersom dessa fonder investerar globalt. Den enda risk som kvarstår är marknadsrisk, och den är svår att undvika (om du inte lämnar börsen helt, såklart
).
Jag hade undvikit rena USA-fonder, eftersom globalfonder redan har stor exponering mot USA. Äger du båda överviktar du landet, vilket kanske inte är önskvärt.
När det gäller globalfonder finns det olika alternativ, och här skiljer sig åsikterna åt. En central skillnad är graden av ESG-fokus (Environmental, Social and Governance). ESG innebär att vissa företag exkluderas utifrån miljö-, etik- eller hållbarhetsaspekter. Det leder ofta till mindre diversifiering och potentiellt sämre riskjusterad avkastning, eftersom fonderna gör aktiva urval. Fonder utan ESG-filter speglar däremot marknaden mer exakt. Du får göra din egna bedömning om vad du prioriterar.
Här är de tre globalfonderna och deras ungefärliga antal innehav:
- Avanza Global ~837 bolag. Följer ett ESG-index och har därmed störst ESG-fokus.
- Länsförsäkringar Global Index ~1 013 bolag. Följer också ett ESG-index, men är något bredare än Avanza Global.
- DNB Global Indeks S ~1 350 bolag. Följer inte ett ESG-index men har viss intern exkludering, därmed minst ESG-fokus av dessa tre.
Som en kort slutsats hade jag personligen valt någon av de tre globalfonderna och eventuellt lagt till en Emerging Markets fond med 5-10% vikt.
Vill du gräva djupare rekommenderar jag att börja här. 
* MCW innebär att fonden viktar innehav och länder efter börsvärde, alltså får större bolag och större marknader större vikt, i linje med hur världen faktiskt ser ut.