Fonder och portföljsammansättning lämpliga för pensionssparande i företag (Buy and hold)

Jag sitter och funderar på hur man bäst sätter ihop en portfölj lämplig för pensionssparande i eget företag i en AF enligt tråden:

Vi pratar alltså om en “buy and hold”-strategi där man inte säljer eller ombalanserar något alls på sådär 20-30 års sikt. Viktigt är alltså att fonden överlever hela perioden, då man till varje pris vill undvika försäljning. (pga att det triggar en skatteffekt)

Jag tänker att här finns det en stor poäng med att dela upp exempelvis sin globala indexfond i många olika fonder som följder samma eller snarlikt index. Då minimerar man skadan om någon fond skulle upphöra. Rimligtvis borde väl fonder från stora fondbolag vara tryggare över tid än små? ETF:er borde väl vara väldigt bra byggstenar då exempelvis iShares och Vanguard knappast försvinner över en natt. Courtaget och valuaväxlingsavgiften får troligtvis en högst marginell betydelse.

Jag är lite inne på att en mix av exempelvis följande kan vara en bra start:

• Länsförsäkringar Global Indexnära
  • SPP Aktiefond Global A
  • iShares Core MSCI World (EUNL)*
  • Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE)

Har jag missat något i tankegången? Något annat att tänka på?

Är det någon som har några tankar om hur man konstruerar en lämplig portfölj? (som inte ombalanseras) Startar man med exempelvis 80/20 aktier och räntor, så kommer ju aktiedelen växa mycket snabbare än räntorna. DVS risken kommer öka med tiden. I ett pensionssparande vill man ju snarare att risken minskar med tiden.

Finns det någon anledning till att du inte vill lägga sparandet i en kapitalförsäkring? I en sådan kan du ombalansera fritt utan att utlösa någon extra skatt. Du får visserligen betala en liten skatt varje år, men den torde i alla fall sammantaget bli betydligt lägre än om du har pengarna i en vanlig depå.

Med en kapitalförsäkring faller hela upplägget med att kvitta reavinsten mot lönekostnad, så det är inte aktuellt i det här sammanhanget.