Har gjort en fond portfölj som jag tycker har bra riskspridning med branscher och länder, jag tar gjärna emot tips.
här är min fond portfölj:
TIN Ny Teknik A 10%
AMF Aktiefond Småbolag 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
PLUS allabolag indexnära 10%
Länsförsäkringar Global Indexnära 20%
Handelsbanken Global Småbolag 20%
Swebank Robur Access Asia A 10%
Länsförsäkringar Europa Indexnära 10%
Har du någon speciell tanke bakom fondvalen och fördelningen bakom den? Jag tycker mig se en del överlapp och lite skev viktning. Men det beror på målet.
Så som jag tänkt är att jag i grund och botten ska ha indexfonder som täcker majoriteten av världsmarknader och sedan har jag valt till en småbolagsfond till min svenska index fond och sedan några fonder som jag är lite intresserade av att följa och som jag tror på som har störst vikt i Sverige (där med lägre procent i dem), jag tror att jag kan ha för stor andel i Sverige men är gärna öppen till kritik.
Yes har tittat på den nu, då är det endast indexfonder och sedan guld och räntor. det kanske är smartare eftersom man minskar risken en del. men vad är era tankar angående aktivt förvaltade fonder? det kanske är smart att ha en svensk småbolags fond också eftersom det kan minska risken ännu lite till, det var därför jag tänkte på AMF Aktiefond Småbolag.
Den generella bilden här (som såklart inte alla delar) gällande aktiva fonder är nog att det är sämre än indexfonder. De högre avgifterna äter upp mer av avkastningen än vad fondernas aktiva förvaltare klarar av att leverera. Det stämmer också överens med forskningen på området. Aktiva fonder är produkter bankerna tjänar mer pengar på så därför försöker bankerna sälja dem före indexfonder.
Jag hade nog satsat på att matcha globala barnportföljens fördelning bättre vad gäller andelen i de olika fonderna. Då hade jag även strukit europafonden då det redan finns tillräckligt Europa i globalfonden.
Det finns en version av globala barnportföljen med bara aktier om du inte vill guld i din portfölj.