Har en gammal fondpensionsförsäkring hos Handelsbanken. Tänker låta den vara kvar och påbörja uttag på 7 år nu. Tacksam för förslag på fonder. Tänker spontant Global index 40%, USA index 20%; Hälsovård Tema och Astra Zeneca för tillsammans ca 30%. Vad tror ni om det? Och vad mer ska man stoppa in?
Hej! ![]()
Vad är din tanke med hälsovård och Astra zeneca?
Min spontana tanke är att det blir en ganska knepig portfölj och en kraftig övervikt mot enskilt bolag som Astra zenica samt hälsovård som bransch.
Globalfonden innehåller en del hälsovård redan samt 60-70% USA ![]()
Bara så jag förstår hur du resonerar?
Jag hade själv lagt 80-90% i globalfonden och de sista 10-20% i sånt du själv vill.
Ska du dessutom påbörja uttag så är det kanske snart läge att sänka aktieexponeringen an aning och lägga till lite räntor.
svårt hitta bra räntefond och känns särskilt klurigt nu när räntorna väntas gå ner?
Nedgående räntor är det klimatet som räntefonder trivs bäst i ![]()
Det är som en gungbräda. Går styräntan och marknadsräntan ner så går räntefonder upp. Tvärt om när räntorna stiger.
Ju längre duration i räntefonden, desto större blir dessa rörelser generellt.
Här är en bra tråd som både sammanfattar och gör det enklare att förstå vilken typ av räntefonder man ska ha.
Så intressant. Helt nya tankar för mig!!! Då gäller det bara att hitta rätt fonder nu…
Tips på lite tryggare fonder, gärna räntefonder ( eller bland) som går bra även när räntorna går ner !