Jag har följt forumet ett tag och tyckt att mitt eget fondsparande tuffat på hyfsat bra. Det har såklart varit ett sämre år än tidigare och först nu har avkastningen för 2025 kravlat sig över nollan.
När jag nyligen jämförde mitt konto ( Avanza ) med Avanza -snittet och svenska/amerikanska börser, så ligger jag plötsligt långt efter. Hittills i år är jag upp bara 1,25 %.
Det märkliga är att jag aldrig ändrat mycket alls.
Jag bor utomlands just nu och är medveten om att försäljning innebär skatt, men det känns ändå som en omfördelning behövs. Det är ett långvarigt sparande som jag helst vill peta i så lite som möjligt.
Min nuvarande fördelning ser ut så här:
35,2% Länsförsäkringar Global
17% Spiltan Aktiefond Investmentfond
16,5% Storebrand Global Plus A
13,2% Spiltan Stabil
10,7% Storebrand Global Solutions
Mindre innehav (2% eller under):
PLUS Alla bolag Sverige, LF Tillväxtmarknad, Storebrand Europa, PLUS Småbolag Sverige
Är det verkligen Spiltan Stabil som dragit ner det helheten så mycket?
Tippar på att det är dollarförsvagningen som ffa bidragit till din relativt bleka utveckling. De flesta som ligger tungt i globalfonder har haft ett svagt år (om man ej lyckats tajma köp i samband med liberation [liquidation] day ). Spiltan aktiefond investmentbolag har också haft ett dåligt år, även om den börjar repa sig nu här senaste veckorna.
Jag har svårt att tro att Spiltan Stabil, som i stort sett har stått still under året, är ensam orsak till utvecklingen. Den utgör trots allt bara cirka 13 % av ditt totala innehav. Mer troligt är, som tidigare nämnts, att dollarförsvagningen spelar in.
Med det sagt skulle jag överväga att sälja Spiltan Stabil, främst på grund av den höga avgiften. Detta med reservation för att jag inte har full insikt i hur det påverkar dig skattemässigt som utlandsboende.
Yes, att sälja av Stabil känns väl som en plan. Det är inga astronomiska summor direkt, så viktigast att balansen framåt är bra. Frågan är bara hur man placerar den sålda delen. Är LF Glob fortfarande det trygga valet?
Finns fonder inom försvarsindustrin som gått över 70% upp i år. Vilket kanske innebär att man är för sen på bollen!