Fondtips med spread

Hej, okej, ger nog upp det här med aktier. Känns inte som jag har koll på vad jag egentligen gör. Var nog bättre och bara trycka in månadspar i fonder. Numera har jag flyttat till Avanza från swedbank så utbudet på fonder är väl större? Jag har redan DNB global indeks S, den borde väl vara bra? Också börjat med protean aktiesparfond norden A. Vilka fler ska jag ha? De ska bara tugga på tills jag dör. Men kan vara kul om man kan tu ut lite som pensionär, ca 13-15 år kvar. Tänker mig i alla fall 5-7 olika fonder. Ska jag ha den här Finserve Global security fast det är hög avgift? Tack för fondförslag, det ska väl vara lite “spread” också. USA och Norden är väl bra början?

1 gillning

Just denna är både dyr och aktiv förvaltad. Men du kanske har en tanke bakom?

På Swedbank finns flera billiga och breda fonder, vill du köra en global fond så är Robur access global med på RTs lista över bra globala fonder, likaså DNB global som du redan har.

2 gillningar

Den som fattar att den inte fattar, fattar mer än den som fattar. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Var finns Rt listan?

Det finns en hyfsat aktuell tråd på ämnet här:

Edit
Fanns visst en 2025 års version:

1 gillning

Det du menar är nog diversifiering, spread brukar användas för att beskriva skillnaden mellan vad en köpare av ett värdepapper är villig att betala (t.ex. 10kr) och vad en säljare vill ha i ersättning (t.ex. 11kr).

DNB Global Indeks räcker egentligen.

Vill du ha sverige kan du lägga till Plus allabolag och vill du ha tillväxtmarknader kan du lägga till Avanza emerging markets.

Men ovan är bara aktiefonder så risken är hög och evt. kan du komplettera med sparkonto eller räntefonder med lägre risk.

1 gillning