Lek med tanken att kronan totalt kraschar. Borde inte påverka världsekonomin nämnvärt mycket. Vad händer med värdet på min globalfond? Företagen i fonden borde vara värda ungefär lika mycket. Kan då fondföretaget sälja av i tillexempel dollar eller Euro istället?
Ingenting händer med värdet. Sverige står för bara 1% av den globala kapitalmarknaden.
Svaret på den andra frågan beror på vad som menas med “totalt kraschar”. Kronan kommer inte försvinna. Någon valuta måste vi ju använda som betalmedel? Sjunker kronan i värde (t.ex. hyperinflation) får du fler kronor per fondandel vid inlösen.
Icke valutasäkrade fonder som investerar i tillgångar som inte är noterade i SEK går upp om SEK går ner. Vissa svenska globalfonder har viss valutasäkring, så de går inte upp lika mycket, men går heller inte ner lika mycket om kronan skulle stärkas.
En sak jag faktiskt inte tänkt på innan. Men detta borde ju då inte synas i grafen för en fond på typ Avanza då, iom att axeln är i %-enheter? Fondguide | Avanza
Dvs fondgraferna berättar inte hela historien om hur en portfölj hade gått om jag investerat i fonden 1 år sedan tex, utan mitt slutvärde i kronor på mitt innehav hade varit något annat beroende på hur kronan har varierat under den tiden?
Är det aktivt förvaltade fonder? Jag känner nämligen inte till några hedgade globala indexfonder. Hade gärna velat se hur dom presterar.
En annan Erik!
Rätt uppfattat av dig.