Avkastning för Avanza Global jämfört med andra globala index

Hej,

Har haft Avanza Global en längre tid och är överlag nöjd, men började reflektera över den tillsynes svaga utvecklingen jämfört med andra global index 2020, speciellt med tanke på deras matarfond set-up och stora vikt i USA. Vad är det jag missat?

Vilket index jämför du med? DJ World Index? Jag misstänker att skillnaden har med valutan att göra. Som jag förstår det är DJ World Index i USD (vilket jag då tror borde visa på bättre utveckling) och exklusive utdelningar (vilket borde visa på sämre utveckling). Avanza Global ser ut att ha gått i princip som Länsförsäkringar Global Indexnära.

Först och främst har du missat att skriva in några exempel på de andra fonderna som du syftar på så kan vi försöka hjälpa reda ut vad som är skillnaden.

Men sannolikt följer de inte samma index.

Som föregående skrev så bör exempelvis Avanza Global och LF GLobal Indexnära gå ungefär samma, då båda följer MSCI World Index. En globalfond som bör gå mer annorlunda är exempelvis SPP Aktiefond Global som följer MSCI ACWI och alltså tar med även tillväxtmarknader.

Visst kan att det är en matarfond ha påverkan på vissa saker men det bör inte påverka resultatet, givet att de följer samma index och har samma totala avgift.

Hej, Tack.

MSCI World Index. Jag borde varit tydligare :slight_smile:
Men det kan säkert vara valutan, dollar/krona som gör 10% skillnad.

Intressant att se risk/uppsida i valuta som del av säkra index, Tack.

Precis!

Avanza Global följer MSCI World men tyvärr så blev dollarn ett sänke det här året.

Tack.

Är det ngn här som köra utländska/globala fonder med en parallell valuta portfölj eller eventuellt kör en globalfond i dollar istället för att ”undvika” valutaspekulation?

Hur skulle det hjälpa att ha en globalfond i dollar?

Du undviker ingen valutaspekulation bara för att du byter i vilken valuta din fond än denominerad i.

Om jag fick gissa (dvs reservation för felaktighet här, dock spelar det egentligen ingen roll för slutsatsen) skulle jag säga att det vanligaste och mest spridda “globala indexet” är MSCI World Index. Oavsett vilken fond du väljer som följer detta index kommer de gå lika bra för dig i kronor (minus avgift och eventuellt tracking error, men det kan vi bortse från här i exemplet).

Vad som spelar roll för valutarisken, i den mån det spelar roll alls, är underliggaren och i vilka valutor den har sitt värde. Eftersom MSCI World Index innehåller en väldigt stor amerikanska bolag vars aktier, inkomst, utgifter och handel sker i dollar, är MSCI World Index i någon mening tung i dollar.

Det spelar då ingen roll* om du köper en svensk fond för svenska kronor, som växlar denna till dollar och köper de amerikanska dollarna, eller om du själv växlar till dollar och köper en MSCI World Index-fond som säljs i dollar (och att fonden då internt inte behöver växla). Samma sak gäller om du hittar en fond som handlas i euro, och följer MSCI World Index. Du växlar först till euro, och fonden växlar sedan internt till dollar och handlar de amerikanska dollarna. Du kunde då lika väl växlat direkt från kronor till dollar antingen själv eller låta fonden göra det - effekten är exakt densamme*

* Förutom att det antagligen generellt sett är dyrare för dig att växla än för fonden, så att det tvärt om blir dyrare när du själva måsta växla vid köp/sälj.

Om du absolut ska följa MSCI World Index, men inte ha valutarisk, får du leta upp en valuta-hedge:ad fond som handlas i svenska kronor. Men för detta skydd/försäkring kommer någon behöva betala, och det är du genom högre avgift.

Alternativt hitta en globalfond som inte är så tung i dollar utan mer jämn över alla världsvalutor - men då är det absolut inte vad du tänker dig att en globalfond ska vara, och dessutom har du bara flyttat valutarisken från dollar till andra valutor, valutarisken är inte borta.

2 gillningar

Tack Erik,

Du har helt rätt, det är klart valutarisken ligger kvar oavsett beroende på underliggande aktier och i detta fall starkt exponerat dollar vs krona. Kronan har väl stärkts bortåt 20% sedan Corona exploderade i mars och många flydde till dollarn och mindre valutor tog stryk.

Jag har ingen avsikt att hedga eller aktivt spekulera i valutor.