(För) mycket oplacerade pengar vid ung ålder

Jag ska fatta mig kort. Kanske vill någon hjälpa mig. Jag är 30 år och bor i Stockholm i en bostadsrätt värd ca 6 mkr. Jag har drygt 1 mkr helt oplacerade (på ett konto utan ränta). Det känns inte bra. Den här (för mig) stora summan förlamar mig och jag har svårt att veta hur jag ska investera de här pengarna. Jag och min familj kommer flytta till en större lägenhet inom ca 1-2 år men hur borde jag investera pengarna fram tills dess? Eller, borde vi bara flytta på en gång och investera pengarna i bostadsmarknaden så slipper jag fundera på vad jag ska göra med pengarna tills dess att vi flyttar? Vilka alternativ finns och hur skulle ni gjort? Stort tack för hjälp, om frågan intresserar någon :slight_smile:

Med den korta perioden borde du ha pengarna på ett sparkonto på Lunar.

2 gillningar

Ska miljonen användas till lgh-köp om ett/två år gör du klokt i att inte investera dem på börsen.

Ett sparkonto med en procents ränta skulle generera 10 000 kr per år (minus skatt).

2 gillningar

Inga investeringar med pengar som ska användas inom 3 år. Över 3 år så kan man köra 10% aktier (fonder) per år i sparhorisont.

5 gillningar

Har du (rörligt) lån på befintlig bostad är ett alternativ till sparkonto att amortera på det lånet, även om en flytt sen ska till.

4 gillningar

Vad betalar du för ditt bolån? På kort sikt kan det vara mest lönsamt att göra en engångsamortering och sen låna upp miljonen på nytt när ni behöver den.

(Om er låneränta är högre än räntan ni kan få på ett sparkonto)

Edit: ser att föregående post var på samma tema. Låter ändå min stå kvar för tydligheten.

3 gillningar

Som andra sagt redan så är börsen inte lämpad för investeringar över bara 2 år. Amortera ditt lån eller betala av annan skuld om du har någon. Annars bara håll pengarna tills du vet. Lägg inga pengar på börsen som du behöver lyfta inom 5+ år. Gör inga ekonomiska beslut i nervositet.

Om din miljon på sparkonto även täcker behovet av en buffert, så gör en variant av ovan. Sätt av 100 000 ,eller vad du anser är lämplig buffert , till sparkonto med 1% ränta (typ Lunar bank) och amortera ned befintligt bolån med resterande (förutsatt att bolåneräntan är högre än vad sparkonto hos nischbankerna kan ge).

Två år är alldeles för kort horisont för någon annan alternativ placering.

Hej.
Personligen så hade jag aldrig haft så mycket pengar på ett sparkonto, dels får du så dålig ränta samt att det bara trycks nya pengar hela tiden så pengarna tappar värde. Nu ska du ju använda pengarna snart så kanske ingen mening att göra något.

Jag hade investerat lite i fysiska ädelmetaller, guld, silver platinum. Investerat lite i krypto valutor. Bitcoin ethereium m.m. en liten del i aktiemarknaden men bara lite. Aktiemarknaden manipuleras så litar inte ett dugg på den.

Köpt mig en liten fastighet nånstan och hyrtut, på så sätt får man passiv inkomst samtidigt som huset förnodligen går upp i värde med tiden. Alternativt något annat liknande.