Efter att ha sökt på forumet kan jag inte hitta någon tråd som tar upp ämnet så startar därför en ny tråd. Om någon känner till en liknande diskussion som förts tidigare så hänvisa mig gärna dit.
Bakgrund
Jag började min första fasta anställning tidigare i år vilket gör att det är många nya ekonomiska beslut som har introducerats så som att välja tjänstepension, försäkringar via arbetsgivaren, friskvårdsförmåner osv. Det mesta av detta har jag koll på sen tidigare men det har nu introducerats en förmån som jag inte har så bra koll på nämligen arbetsgivarens “aktieägarplan”. Jag vill helst att denna tråd hålls allmän så att det inte handlar om rådgivning utan snarare om saker som är bra att tänka på i den här typen av val.
Villkor för min specifika aktieägarplan
Villkoren är att jag har möjlighet att (genom en fond upprättad av arbetsgivaren som enbart investerar i arbetsgivarens aktie) köpa in mig i bolaget till ett rabatterat pris. Hur mycket jag får investera (en gång per år) är reglerat av en procentsats av min årliga bruttolön. Investeringen är sedan låst i fem år (eller tills jag lämnar företaget). I slutet av tidsperioden är jag garanterad att få investerade pengar tillbaka (räknat i euro), dessutom betalas en bonus ut som beräknas genom att ett snitt av aktiepriset under de fem åren multipliceras med en förutbestämd multipel. Jag vet inte hur mycket klokare ni blev av den beskrivningen, jag har försökt förenkla villkoren så mycket jag kan.
Den största nackdelarna som jag ser det är att pengarna är låsta i fem år samt att det är en investering i ett enskilt aktiebolag. De största fördelarna är att investeringen är garanterad (i €) och att teckningspriset är rabatterat.
Generellt diskussionsunderlag/frågeställning
Nu till min fråga, förutom det emotionella att det är kul att vara ägare i bolaget och att dela en investering med kollegor, rent ekonomiskt, vad finns det för fördelar och nackdelar med detta upplägg? Någon som har erfarenhet?