Hej!
Jag undrar vad som gäller om jag för över hälften av mina tillgångar på ett ISK-konto till min fru.
Just nu så har hon inget ISK-konto men tanken är att hon ska skapa ett och att jag därefter för över hälften av mitt värde till henne.
Båda kontona är/kommer att vara ISK-konton på Avanza.
Avanza tar inte ut någon avgift för flytten, men finns det något som kommer att påverka min eller hennes skatt bortsett från schablonskatten som gäller för ISK-konton?
Jag har inte kunnat hitta något om detta varken här eller någon annanstans.
Jag skulle vara väldigt tacksam för information och/eller hänvisning till sådan gällande detta.
Det insatta kapitalet ingår i underlaget för skatten och eftersom det är en överföring mellan två personer så blir det i praktiken en försäljning och ett köp. Hade båda kontona varit dina så hade det bara varit en flytt.
Så hela beloppet som du överför till henne går in som insatt kapital. Du kan räkna här på hur det slår.
Jag har en liknande fundering själv och har funderat på om det är nåt fördel att ta ut pengarna till ett vanligt konto innan kvartalsskiftet, när det är nytt kvartal sätta in dom på ISK och då köpa tillbaka fonderna. Har inte räknat på det, men snart är det nytt kvartal så börja bli dags att kolla på det. Det kanske blir en så stor diff så att det är värt pysslet.
Det blir skatteverket som blir glad över en sån manöver. Tänk att om ditt innehav är i utländsk valuta så kommer det blir en dubbel valutaväxlingsavift, är det aktier så blir det courtage 2 ggr, och sen underlaget. Det blir en massa kostnader.
Rent pengamässigt så kanske det kostar lite initialt, men man kan ju oxå se det som en vinst att ens partner har koll på sina investeringar och kan ta egna beslut. Kunskap om detta tycker jag är positivt.
Eller så skapar Johannes en ISK till åt sig själv, flyttar hälften dit, och så kan de sköta om varsin “strumplåda” i Johannes byrå även om hela byrån och allt dess innehåll ägs av Johannes.
Flytt direkt mellan egna ISK kostar inget och triggar ingen skatt.
En lösning kan vara att du startar ett nytt Isk (i ditt namn) och kostnadsfritt flyttar över hälften dit. Sen skriver ni en fullmakt så kan din fru förfoga över det kontot. Du har ju också rätt att köpa och sälja på det kontot men bara att låta bli.
Enkel lösning tänker jag. Men hon kommer inte stå som ägare
Lite OT, men kan man inte ta ut kapital från ett ISK utan beskattning, trodde det var en av poängerna med ISK?
Om så är fallet, kan TS inte sälja aktierna/fonderna i ISK:et, ta ut pengarna och ge dem till frun (ingen gåvobeskattning) och så får hon sätta in dem i sitt eget ISK?