Ert kapital som ni drar <1% på årligen.
Om det hade varit 4-5% årligen hade ni gjort samma val då?
Ert kapital som ni drar <1% på årligen.
Om det hade varit 4-5% årligen hade ni gjort samma val då?
Vi hade gjort valet oavsett hur mycket pengar vi haft.
Vi gjorde inga ordentliga uträkningar innan vi sa upp oss. Vi visste att vi hade ett års föräldraledighet då vi skulle få mer än nog med pengar. Sen kom tre barn till.
Kan du inte göra en enklare tidslinje från plugg till positionen ni är i idag? Ungefärliga år det tagit i uppbyggnadsfas till där ni är nu med lite viktiga händelser under åren?
0-17 år Sverige
17-xx år Afrika (“Familjen bodde i ett land i Afrika under några år”, sista året på gymnasium)
xx-xx Resor, bl.a i Indien
xx-xx Civilekonomutbildning
xx-xx 6 år “vanligt arbetarjobb”
2015-pågående Föräldrar-Fire
Noteringar: Fyra barn mellan 4-10 år, föräldrar fick barnen efter 30+ års ålder, har aktiebolag, jobbar 20-30 timmar i veckan (oklart om det är i bolaget), använder inte excel, intäkter 6740 kr/mån, utgifter 15.000 kr, två hus, lyckade bostadsköp under åren, planerar flytt till annat land inom två år, 4 frysboxar, får gratis/billig mat från ICA-ägaren, äter på resturang några gånger, är utomlands över jul och nyår i 4 veckor, en bil, inga dyra fritidsaktiviteter för barnen, har 10+ miljoner i tillgångar, nivå 4, total elförbrukning ca 5700 kWH för huvudhuset, klädköp 6 personer ca 100 kr månad, 20 cyklar, rundresor i bil/buss/tåg i länder i Asien/Afrika,
På det stora rätt!
Några år hit och dit och lite annat emellan.
Kunde inte gjort det bättre själv, AI hjälp?
Tror jag inte
Reste du i Indien mellan xx-xx?
Vad menar du?
Kan du inte fylla i åren som saknas? Hade gjort det hela mycket mer intressant ![]()
åren saknas ju
Exakta årtal gör ju faktiskt ingen skillnad. Finns ju ingen poäng med dem.
Min gissning om jag försöker få ihop det:
2003 Studentexamen (sista året i Afrika)
2003-2004 Långresa till Indien med extremt billigt leverne
2004-2009: Civilekonomutbildning, träffar blivande fru?
2009-2015: Knegarjobb, extrapass, extremsparande inför kommande föräldraskap. Sparkvot 70-80%. Husköp på mindre ort inför ankomst av första barnet?
2015: Första barnet, Föräldra-FIRE inleds på vinst och förlust med ~1-2M i hyfsat likvida medel
2017: Barn 2, nettoförmögenheten ökar tack vare minimala omkostnader
2019: Barn 3, nettoförmögenheten ökar tack vare minimala omkostnader
2021: Barn 4, nettoförmögenheten ökar tack vare minimala omkostnader
2025: Nettoförmögenhet inkl hus vuxit till 10M+. Föräldra-FIRE, inspirationstråd.
Det jag har svårast att få ihop är hur nettoförmögenheten kan ha ökat så mycket under de senaste 10 åren utan inkomster utöver föräldrapenning och barnbidrag.
Det är nog köp/sälj på blocket etc. Jag antar att även samlarobjekten för +2 miljoner ingår i förmögenheten. Oavsett så känns inte detaljerna så intressanta jag tycka.
Man har olika sätt att leva på och jag tror inte att det sättet som TS lever enligt sin egen beskrivning passar flertalet.
Om man nu skall tolka vad Paulseng har sagt verkar det vara vad du sade plus att (1) de har köpt och sålt minst tre hus och lyckats tjäna bra på varje försäljning. Och (2) att han har tjänat signifikant med pengar på någon form av samlande och säljande inom någon form av samlarnisch (som han inte vill avslöja).
Joho. Sen frågade jag inte om exakta årtal.
Jag frågade om händelser på en tidslinje med ungefärliga år. Tror inte bara det är jag som tycker det vore intressant??
Om du delar med dig av det så visar du att det går att göra som du har gjort. Just nu är det bara massa lösa trådar du kastat ut, som dem flesta har svårt att förstå och tro på. ![]()
Av olika anledningar vill jag inte ge exakta årtal.
Det är inte heller någon tävling eller att man måste bevisa något.
Alla jobbar utifrån sina egna förutsättningar.
Det enda jag ville med tråden var att inspirera någon att det går att sluta jobba tidigare om man vill. Är man i 20 års ålder så kan man faktiskt ganska enkelt, om man jobbar målmedvetet, sluta jobba om man är 30+ när man får barn.
Vår kalkyl hade hållit även med BETYDLIGT lägre kapital. Vi har haft en enorm tur med att börsen inte kraschat och husmarknaden inte kraschat. Hade det hänt så hade vi inte haft de summorna som vi har.
Hade man bara tagit ett 8 timmars pass i veckan så hade ju kunnat ha ett uttag om ca 2 % av 2 miljoner och haft ett rikt liv utan High roller resor till de billigaste restaurangerna i Indien.
Lite pengar är enkelt att komma över.
Jag är helt med på vad du menar. Men du har ju en JÄTTEBRA historia här. Men just nu säger den inte så mycket mer än:
1: Du tjänade bra med pengar på något sätt.
2: Din familj lever nu på ca 15tkr i månaden och du tycker fler kan göra likadant.
Men hur?? Om du kan berätta mer så har du verkligen chansen att inspirera. Om du får ihop din historia till ett ”recept” för att uppnå familje fire som du kallar det så kan du verkligen inspirera.
Vad är hur?
Jag ger ett fiktivt exempel.
Tjäna ihop tex 3 miljoner från det man är 18- 30+ är inte supersvårt. Är man dessutom 2 personer som har samma dröm är det till och med lätt. (I min värd)
Då hade vi, med vår budget, kunnat ha ett uttag om ca 2 % av ett kapital om 2 miljoner och en arbetsdag i veckan för en person (enkelt arbetar arbete). Dessutom med en köpt villa för 1 miljon (går att hitta i bra mindre orter fortfarande!)
Finns i detta nu 556 vilor i Sverige med ett maxpris om 1 miljon och minimum 125 Kvm bo Area.
Denna låg som annons 2 på sökningen.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-kosta-lessebo-kommun-sliparevagen-1-21601880
Går helt säkert att pressa driftskostnaderna Ordentligt! När man är 3 i familjen stänger man av värmen på ovanvåningen och har folk så att temperaturen inte går under 15 C. Vilket inte brukar vara problem eftersom värme stiger.
Ett lifehack är att Scanna hemnet i valt område i många år, innan köp, för att lära sig mer om området och marknaden.
Om man dessutom lyckas med några bra affärer, under 18-30+ åldern innan barn, så blir prognosen en helt annorlunda!
Det är inte svårt när det är lätt, mina sammanlagda bruttoinkomster nådde inte ens över 3 miljoner förrän jag var 32 år.
Framförallt inte när man reser 4 av åren och dessutom utbildar sig till civil ekonom. Nu vet jag inte vad du menar med 30+ riktigt, det är ingen speciellt definierad ålder.
Ni glömmer citatet som jag skrev I Min värd!
Jag menade inte att alla har min sparkvot 80-90 % och kan göra de extrema passen som jag gjorde. 12 Tim+, 6 dagar i veckan, ledig måndag. Jag hade 10 veckor betald semester per år där jag reste, det var det jag levde för. Mina arbetade år motsvarade mer än 12 års arbete, lönemässigt, på samma jobb.
Hade jag vetat det jag vet nu känns det som jag kunde gjort det så mycket enklare och det känns verkligen lätt.