Sitter och planerar för uttag av föräldradagar i höst och vinter.
En tanke som slog mig, borde det inte finnas goda chanser att taket för föräldrapenning på sjukpenningnivå höjs ordentligt nästa år iom inflationen?
Sitter och planerar för uttag av föräldradagar i höst och vinter.
En tanke som slog mig, borde det inte finnas goda chanser att taket för föräldrapenning på sjukpenningnivå höjs ordentligt nästa år iom inflationen?
Ingen vet hur de vill satsa, så chans - ja, god chans - njae…
…säger jag.
Jag tror det räknas upp automatiskt via prisbasbelopp? De följer väl i sin tur KPI?
Om det är så bör ökningen landa kring KPI som hittills i år är 1.4% ackumulerat. Ingen vet vad det slutar på men fortsätter månadsökningarna i samma takt blir det väl ca 3.4%.
PBB sätts väl från inflationen juni-juni vilket bör meddelas om ca en vecka och förväntas öka ca 8% (52 500 → 57 000~) sist jag tittade.
Då torde väl även gränsen för statlig inkomstskatt öka med en sisådär 7-8 procent år 2024?
Japp, det stämmer.
Jag hittar ingen koppling mellan inflation/pbb/ibb och föräldrapenning/sjukpenning. Enbart maxbelopp. Hur brukar denna räknas upp egentligen?
Sjukpenninggrundande inkomst (SGI)
Högsta möjliga SGI: 525 000 kronor
Lägsta möjliga SGI: 12 600 kronor
Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) kan vara högst 10 gånger prisbasbeloppet
och lägst 24 procent av prisbasbeloppet.
Är jag dum i huvet eller är det bara för sent för mig?
Där står att jag får max 1116 kr/dag. Men det står inget om hur den kopplingen är till pbb? För om det är sjukpenninggrundande inkomst man ska räkna från så förstår jag inte hur 525000 (eller 80 % av 525000) blir 1116.
525000/365 * 0,8 * 0,97 = 1116
0,97 är en faktor för att ta hänsyn till normal löneökning
.
Tackar. Då vet jag.
Nej, 0,97 är den s.k Reinfeldtfaktorn (kallades så internt på FK) och infördes under Reinfeldt I för att spara pengar i hela socialförsäkringen. Knappt, eller marginellt, kännbart för den enskilde - men kraftig besparing för staten.