Pension och lön vid föräldraledighet

I nuläget tar jag 52 000kr/mån, dvs strax efter brytgränsen för statlig och för att maxa min SGI osv.

Till sommaren tänkte jag ta semester 1 månad och sedan vara föräldraledig i 2 månader. Enligt FK kassakollen så ligger föräldrapenningstaket på 43 750kr. Tar jag full föräldrapenning 7 dagar i veckan så får jag 33 480kr före skatt.

Det jag funderat på då är hur min SGI och allmän pension påverkas av det. Får man ens allmän pension överhuvudtaget? Om vi leker med tanken att jag tar ut “föräldralön” på 18 520kr (för att komma upp i 52 000) åker jag på statlig skatt om jag skulle ta mer i lön då precis som när jag jobbar?

Allmän pension betalas ut när man är föräldraledig (och tar ut föräldrapenning). Många arbetsgivare betalar även in tjänstepension under tiden man är föräldraledig, men det kan se olika ut.

Utöver det så får den förälder som tjänar minst extra pension, pensionsrätt för barnår kallas det, under barnets första fyra år.

Vad gäller statlig skatt är jag osäker. Men eftersom det ena är “bidrag” och det andra är lön så är min gissning att du inte åker på statlig skatt, eftersom man bara betalar statlig skatt på beskattningsbar förvärvsinkomst, vilket föräldrapenning inte är.

1 gillning

Aha okej så om jag då bara fyller upp “glappet” så blir min SGi och pension samma som innan? :sweat_smile:

Fyllde på lite med skatt i inlägget ovan också :slight_smile:

Ang SGI så är den intakt på din heltidslön så länge du skyddar den. Olika ersättningar har olika tak. Sjukpenning har 33000 någonting, VAB 32700 osv. men ens SGI är fortfarande ens årsinkomst även om taket för olika ersättningar ser olika ut. Sen har du i praktiken ingen nytta av en så hög SGI eftersom det mig veterligen inte finns någon ersättning som täcker så höga summor. Föräldrapenning är den som har högst tak.

Det beror på inkomsten, inte alla får det.

Screenshot 2023-03-13 at 19.58.33

Aha så då skulle jag kunna fortsätta ta full lön egentligen samtidigt som föräldrapenning utan att åka på extra skatt? :thinking:

“Om du får din huvudsakliga inkomst från Försäkringskassan drar vi skatt enligt din skattetabell. Får du din huvudsakliga inkomst från någon annan – till exempel din arbetsgivare – räknas ersättningen från Försäkringskassan som sidoinkomst och vi drar 30 procent i skatt.”

Så med andra ord kommer de dra 30% i skatt då.

Så tolkar jag det👍

Detta är preliminär skatt. Vid deklarationen efterföljande år räknas alla inkomst av tjänst ihop och ev. statlig skatt ska betalas.

1 gillning

Kan tillägga att din SGI är skyddad under barnets första år. Man är ej tvungen att ta ut några dagar över huvudtaget om man inte behöver det förstås. Efter 1 årsdagen måste man ta ut 5d/vecka för att skydda den…

Så var det iaf år 2020, vet ej om de eventuellt ändrat något

2 gillningar

Jagr förvirrad. Föräldrapenning är väl inte inkomst av tjänst?

Skatteverket ”klassar” föräldrapenning som förvärvsinkomst så det finns inget kryphål för att undvika statlig inkomstskatt😊
De kommer att dra 30% skatt men som sagt tidigare så regleras din totala skatt vid deklaration.

https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/rakna-ut-skatt/fyll-i-underlagen

1 gillning

Alright så 30% på föräldrapenning och sedan skattetabell på föräldralönen då alltså. Så får räkna vad skatten blir där. :+1:

1 gillning

Detta med 30% i skatt på extra inkomster är vad dom drar automatiskt men dom slår ju ihop allt du tjänar under året och du skattar förmodligen mer på hela årsinkomsten så då får du efterskatt
Tex har du flera utbetalare med 30% avdrag förslår det inte när du slår i hop allt under året den statliga skatten har samma brytpunkten

Skatteverket har en räknesnurra på sin hemsida där man kan testa olika ansatser på lön och andra intäkter avseende slutligt skatteuttag. Statlig skatt särredovisas. Hur mycket pension som betalas in för dig framgår nog inte där dock.

Jaha så det blir 33% i slutändan ändå alltså?

Vad det blir för skattesats beror på din totala inkomst under året. För att göra det enkelt för dig så räkna in föräldrapenningen som vanlig lön och se till att justera ditt löneuttag därefter.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.6/326261.html

Att FK schablonsmässigt drar 30% är ju bara för att det är enklare för dem och det blir oftast tillräckligt nära för att inte ställa till det för folk.

1 gillning