Har en pensionsfråga som kanske någon här är insatt i? Inkomstpension kan man ta ut i förtid och även skjuta framåt samt pausa uttag den under pensionstiden. Jag (67år) har jobbat ett halvår under 2021 och pausade då Inkomstpensionen + premiepensionen under 7 månader för att slippa betala för mycket i statlig inkomstskatt. Nu ska min inkomst- + premiepension återupptas nu i december och har fått ett nytt pensionsbesked. Och höjningen för min inkomstpension blev låga 2,2% vilket jag tycker är lågt. Räknar man om det till år så får man (2,2/7)*12 = 3,77% Har skickat frågan till pensionsmyndigheten men deras kvarnar mal långsamt. Jag har levt i tron att “schablonmässigt” så innebär ett år ca 6% i avdrag/ökning livslångt, och det gäller både för förtida uttag (negativt) och senare lagda/pausade uttag (positivt)
Den inkomstpension (PGI) du tjänar in detta år dyker upp på pensionskontot i slutet på November nästa år.
Det är helt rätt, men den delen är en liten del av “ekvationen” Utbetalning av inkomstpension bygger på förväntad/beräknad livslängd på “kollektivet” Och det är därför det ska bli en förändring av utbetalning om man pausar eller skjuter upp sin pension. Dvs. det pensionskapital man har delas med färre år/månader. Och jag har läst någonstans att det bör ge ca. 6% i förändring per år. Har googlat och men hittar inga “fakta” just nu. Ska infoga det svar jag bör få snart från pensionsmyndigheten i denna tråd.
Jag hade gissat att man borde få en ökning per år också nånstans mellan 1.5% och 2% som motsvarar inkomstindex. Var den inräknad? Då hamnar du rätt nära, 5% per år. Dock vet jag inte om det är rätt eller fel.
Jag tror indexeringen är vid årsskiftet ?
Om indexering har jag ingen kunskap om. När vi fyller 65 år så har dom flesta av oss upparbetat ett pensionskapital. Medellivslängden för män var år 2020 80,6 år. Och pensionssystemets utbetalningar är beräknat efter aktuell medellivslängd. Om vi tar 100/15,6 så får vi 6,4 % per år. Ni får gärna rätta mig om jag har fel:)
Medellivslängden 80,6 år gäller hela (den manliga) befolkningen även de som dör innan de fyllt 65. För de som överlevt till 65 års ålder är alltså medellivslängden högre. Därtill kommer en viss, om än blygsam, förväntad tillväxt på pensionskapitalet. Pensionsmyndigheten räknar därför ut ett delningstal för den ålder man går i pension och betalar ut en årlig pension som är pensionskapitalet genom delningstalet.
https://www.pensionsmyndigheten.se/content/dam/pensionsmyndigheten/blanketter---broschyrer---faktablad/förstå-din-pension/basbelopp-och-värderegler/sa%2Bberaknas_delningstal%2Binkomstpensionen.xlsx
Så här verkar indexeringen funka:
För 2022 blir det 2.5%, då inkomstindex var 4.1%
Det betyder att du borde få 6.27% (3.77+2.5) ökning för 2022 eller liknande.
Du kan inte räkna så. Har du väl fyllt 65 år är medellivslängden betydligt högre.
Intressant att se delningstalen, tack.