24 november uppdaterades inkomstpensionen och de flesta fick en slant. Det finns ju ett sorts tak på hur mycket det kan komma in. Är det någon som vet vad max är?
Var ser man det? Mitt verkar inte vara uppdaterat
Minpension.se
Aha, jag gick in på pensionsmyndigheten. Tack!
Utan att veta exakt så tycker jag att jag kan läsa mig till att Max avsättning för 2023 är 10,21% av 599250 kr om jag minns rätt. Det borde ge ca 61 500 sek. Blir gärna rättad om nån vet bättre. 10,21 % är den allmänna pensionsavgiften och 599 250 taket för lön som berättigar till allmän pension. @Monica har säkert stenkoll.
Väntat på dessa “pengar”,ville nå 4milj på totalen iår men landade på 3985000kr,så nu har ja en månad kvar att ta dom sista 15000kr som saknas.
Blev lite besviken på årets utveckling på den allmänna delen som landade på ca109000kr, brukar handla om ca 140000kr för mig dom senaste åren.
Tack för taggen, man bör sikta på en inkomst på: 599 250 kronor för 2023.
Vi betalar sen 7% i pensionsavgift i deklarationen och arbetsgivaren kippar in med 10.21%, så totalt 17,21% av lönen upp till 599 250 kronor.
Vanligvis pratar man om 18,5% av beloppet efter pensionsavgiften. Beloppet efter pensionsavgiften är 7,5 Inkomstbasbelopp = 557 250 kr. Av dessa går 16% till inkomstpensionen och 2,5% till premiepensionen.
Så, om jag har räknat rätt och inga udda avrundningar sker bör det bli:
Inkomstpension: 89 160 kronor
Premiepension: 13 391 kronor
Om man tänker sig att man lyckas betala in max. Dvs 102551 kr/år. i 40 år. T ex från 25-65. Då får man in 4102040 kr som en fordran på pensionssystemet. (Sedan är det nog orealistiskt för nästan alla att man kan ligga på max redan från 25. Så det inbetalad lär bli något mindre).
Och tar man ut detta under 20 år. T ex 65-85. Så får man ut 17092 kr/månad brutto.
Detta i fasta priser OCH med 0-tillväxt.
Med inflation så blir det mer i nominella priser. Men man får inte mer varor/tjänster.
Vill man få ut mer så måste vi ha tillväxt i ekonomin. BNP/Capita i fasta priser måste öka. Det gör det inte av sig självt. En del partier driver en politik som är mer tillåtande för tillväxt. Andra partier driver mer 0-tillväxt-politik.
Hej @Monica tack för info. Om årets påfyllning är mer än 89 160 kr, betyder det att även portföljens tillväxt är inkluderad?
Vad menar du med att ”få ut mer”? Av ditt partipolitiska trams antar att du inte menar levnadsstandard som pensionär? Prylar framför vård å så?
Tack för förtydligandet. Hade missat de 7%. Då stämmer och mina egna summor bättre.
“Få ut” avser utbetalad pension från det statliga pensionssystemet. Det är det som avhandlas i meningarna ovan. Jag rekommenderar att du läser de.
Levnadsstandarden som pensionär beror av flera faktorer.
- Annat pensionssparande. T ex tjänstepension som i mitt fall är mer pensionskapital än jag har i det statliga pensionssystemet.
- Annat sparande, som kan användas vid slutsemestern (aka tiden som pensionär).
- Vad Riksdag och regering ställer till med.
- Tillväxten i ekonomin. Här förändring i BNP/Capita. BNP/Capita visar hur mycket som omsätts. Det inkluderar såväl privat som offentlig konsumtion. Så vid stigande tillväxt så roffar det offentliga åt sig mer. Om det leder till mer skapat värde finns det olika uppfattningar om.
- Vad gäller vård så åker vi på Trabant-vård när staten är ansvarig och BMW-vård när det är privat. (I Sverige levererar dock privat sektor all utrustning till den offentliga vården. Därför blir det nästan BMW-vård i Sverige).
Jag hittar inte heller, varken på minpension.se eller Pensionsmyndigheten.se. Kan man be om vägledning var man ska klicka?
Om det är utbetalningarna du tänker på så sker det nog per kalender år. Dvs ny nivå i Januari. Så tittar på minpension så bör det öka i Januari.
Basbeloppet för 2024 är fastställt och det är det som styr. Iom att det är fastställt borde minpension vara uppdaterad (jag har dock inte kollat).
Låter rimligt! Blev nog förvirrad av
Beloppet jag angav är för pensionsgrundande inkomst 2023, vilken beräknas utifrån din deklaration du lämnar 2024 och du får inbetalt på dina konton i årskiftet 2023/2023. Premiepensionsrätterna kommer i början av december. Sen får du även en inbetalning av arvsvinster och fondavgiftsrabatter i maj.
Så utöver dina pensionrätter så tillkommer:
- arvsvinster
- värdeutveckling (inkomstindex för inkomstpension och faktisk ändring i premiepensionen,
Sen avgår:
- administrationsavgift
- fondavgift