Välkommen till forumet @essaL (kreativt namn) ![]()
Superbra fråga som jag inte har en aning om, så här ser majoriteten av dem ut. Säger dig det något?
Det här är en av de sakerna som jag inte får ihop. Jag har hört det flera gånger - men hur får jag ihop det om jag vill “stänga av en yta”. Då har jag ju inte alla per definition öppna. Är det möjligt att ha vissa fullt öppna och andra stängda? Räknar med att jag skulle vilja stänga ca 4 av 14 element helt.
Jag förstår inte riktigt hur det fungerar och vill inte suboptimera. Vi har delvis haft uppe det i en annan tråd. Termostat på element | Hur fungerar det om man stänger på vissa?
Vad betyder det här i praktiken? Hur stryper man flödet?
Uppdatering: efter att ha googlat så verkar det som att man ska skruva någonstans på element och något som bör göras när det är kallt ute. Känner noll självförtroende i det här. Ska kolla med en VVS:are eller boka in dem till senare i vinter redan nu. Stämmer det?
Jag har förstått att man ska ha stor differens mellan in- och utgående flöde och att det är ju större skillnad, desto bättre. Under förra vintern låg framledningstemperaturn i snitt på 41 grader och returen på 35 grader. Dvs. 6 graders skillnad. Utifrån det jag googlat mig till så är det “not great, not terrrible”. Enligt denna guiden ska man sikta på 7-8.