Det finns förstås fortfarande sätt att säkra sig mot detta, dvs att låsa elpriset, men om ni gör det använd en större aktör. Annars kan det finnas risk för konkurs hos elhandelsbolaget om detta inte säkrat elpriserna korrekt och då kan du som kund slängas ut och få betala det rörliga priset hos en ny leverantör. Ingen leverantör kan sälja låsta elpriser retroaktivt.
Generellt är det bäst att låsa elpriset på våren, så att låsa priset i sex månader kan vara ett alternativ, men sexmånaderspriserna i SE4 ligger nu runt 150 öre, vilket väl är ett möjligt facit på hur rörligt elpris blir i vinter i snitt i Skåne. Oskattat, onätat och omomsat. 150 öre blir cirka 250 öre när moms, rörligt elnät och energiskatt läggs på.
Jag är alltså ingen energiexpert, men däremot så gjorde jag en känslomässig analys att jag inte ville behöva tänka på elpriset (eller sänka vår levnadsstandard i onödan) på en “riggad marknad” när jag kostnaden för ett bundet elpris understeg våra historiska elpriser när jag såg att framtiden såg extremt volatil ut.
Du kan ju så klart ha missat allt detta, men jag skulle nog sätta en slant på att du tyckte att det var för dyrt, trodde att det var övergående men så verkar det inte bli nu.
Nedsidan med mitt beslut att binda på en lång bindningstid var väldigt låg upplevde jag. Jag förstår att det nu känns väldigt surt att binda till de priser som råder nu, den potentiella nedsidan är större.
Jag skriver detta med all tänkbar vänlighet, det hade varit intressant att resonera om det för det är mycket som försvinner mellan raderna. <3
Jag är äntligen frisk igen så jag kommer att försvinna ut i etern och fortsätta vara “tråkig”.