Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Jag avundas inte din situation.

Jag tyckte der bar emot låsa in mer än dubbla “normala” priset i tre år. Förmodar det nånstans uppstår nån psykologi också “jag missade binda på 100 så nu vill jag inte binda på 125”, såna där tankar jag skulle få om jag försökte tajma marknaden.

Finns inget bestämt mer än att regeringen har gett Svenska kraftnät i uppdrag att utreda samt ansöka om att få ge ut detta bidrag,

Ansökan med skälen för de föreslagna åtgärderna ska ha inkommit till Energimarknadsinspektionen senast den 15 november 2022.

1 gillning

De är väl här marknaden har gått snett. När det inte ens är lönsamt att göra energieffektiviseringar vid dessa elpriser. Jämför man det äldre huset mot det nya huset så kan man se att de skiljer sig inte speciellt mkt. Kanske skulle varit en större diff.

Är ju som sagt alltid enkelt att vara efterklok och att alla ska bygga nytt hus är ju inte möjligt. Däremot så kanske vi har budat lite för högt på alla befintliga hus mot vad som vore vettigt.

Vet att jag svor över många hus att de blev så dyra när jag hade i min egen “kalkyl” att här ska vi lägga ned minst 1 miljon i åtgärder på klimatskal och värmesystem. Huset jag tillslut köpte tyckte jag var billigt fast det var samma summa pengar som övriga hus som jag hoppat av på då det varit för dyra i min mening. Slutsatsen jag drog av det är att ingen annan tittade på den tekniska sidan av husen (det var inte intressant).

Nu ska de väl även tilläggas att jag bor i SE1 så rent ekonomiskt har det här gjort noll betydelse då elen fortfarande är alldeles för billigt för att säga att jag gjort något sorts klipp.

1 gillning

Ofta är en siffra helt ointressant om man inte kan jämföra den med en annan siffra, ofta ska dessa siffror divideras med varandra för att man ska bli lite klokare…

Att använda SVK:s flaskhalsintäckter:

60 miljarder kronor
140 TWh energi = 140miljarder kWh vilket Sveriges elanvändning

Delar man dessa med varandra så 60/140 = 42 öre/kWh som man tänker sig använda till elprisstöd om det fördelas jämnt över alla som använder energi, här ser man magnituden av problemet…

Sen kan man fundera på om inte även de som använder gas ska bli kompenserade också vilka har sett liknande prishöjningar…

1 gillning

När jag tittar på elförbrukning/utetemp så drar jag följande slutsatser, utan att titta i facit (dvs läsa genom tidigare inlägg),. Helt värderingsfritt, det är bara ett exempel på vad sådana kurvor är bra till.

Jag noterar att ni har det varmt i huset. Man ser det eftersom kurvan inte planar ut runt 15-17C i effektförbrukning utan det finns en temperaturkomponent fortfarande.

Antingen är det för att ni har rejält varmt , eller så läcker huset som ett såll och det finns behov av värmetillskott som överskuggar hushållselförbrukningen så kurvan fortsätter att falla vid utetemperaturer över 16-17C.

I båda fallen finns det alltså betydande besparingspotential.

Vi har ganska varmt i vårt hus, ca 21C men kurvan planar ut vid 16C pga god isolering. Nu hittar jag inte den excelfilen jag gjorde när vi flyttade in, för jag skulle vilja jämföra med hur det blev efter vi bytte LLVP som jag uppskattar sänker vår elförbrukning med ca 3000kWh :o

Jag är imponerad att ni tryckt ner elförbrukningen. Personligen idag hade jag satsat på en ngt överdimensionerad VP med acc tank, speciellt om jag har en stor källare att sätta den i. Det fungerar med timdebittering. Merkostnaden för en större VP är kanske 25% av installationskostnaden. Däremot ger den lägre elförbrukning genom bättre värmefaktor och möjlighet att spara energi. Istf accumualtortank kan man ju utnyttja huset som värmelager, men det kan upplevas som obehagligt.

Vårt “välisolerade” hus har ca 30 ton betong innanför isoleringen (betongen är delvis lättbetong) och det motsvarar en acc tank på ca 7,5 kubikmeter… Normalt är de ca 500 liter…

2 gillningar

Med de priser vi ser nu så har jag svårt att se att det skulle ta 16 år att betala tillbaks dem?

Ja, det skulle vara att försöka förutspå framtiden och säga att de hör priserna skulle hålla i sig, men man kan också se det som en hedge (lite som att köpa guld för att skydda sig när shit hits the fan). Om elpriserna är fortsatt höga så är det en win, men om de går ner igen så är det ju väldigt bra det med.

3 gillningar

Med de priser vi har fått på installationer så…

Pratade med tyska vänner på besök för ett par veckor sedan. Solceller , batterier och tom slänga ut gaspannan för att ersätta med värmepump. Problemet var att de inte har installatörer.

Jag undrar om man skall titta på NIBE , kan finnas viss tillväxtpotential…

Se t.ex. den här tråden Spik i elpriset 30 kr per kWh(!) i Storbritannien idag från drygt ett år tillbaka:

@emilv kom med en kort och koncis förklaring där.

Eller den här (2021-10-09):

Det finns förstås fortfarande sätt att säkra sig mot detta, dvs att låsa elpriset, men om ni gör det använd en större aktör. Annars kan det finnas risk för konkurs hos elhandelsbolaget om detta inte säkrat elpriserna korrekt och då kan du som kund slängas ut och få betala det rörliga priset hos en ny leverantör. Ingen leverantör kan sälja låsta elpriser retroaktivt.

Generellt är det bäst att låsa elpriset på våren, så att låsa priset i sex månader kan vara ett alternativ, men sexmånaderspriserna i SE4 ligger nu runt 150 öre, vilket väl är ett möjligt facit på hur rörligt elpris blir i vinter i snitt i Skåne. Oskattat, onätat och omomsat. 150 öre blir cirka 250 öre när moms, rörligt elnät och energiskatt läggs på.

Vi pratade om det även här: (Dec 2021)
https://rikatillsammans.se/forum/t/elpriser-i-vinter-2022-2023/25444/165

Jag är alltså ingen energiexpert, men däremot så gjorde jag en känslomässig analys att jag inte ville behöva tänka på elpriset (eller sänka vår levnadsstandard i onödan) på en “riggad marknad” när jag kostnaden för ett bundet elpris understeg våra historiska elpriser när jag såg att framtiden såg extremt volatil ut.

Du kan ju så klart ha missat allt detta, men jag skulle nog sätta en slant på att du tyckte att det var för dyrt, trodde att det var övergående men så verkar det inte bli nu.

Nedsidan med mitt beslut att binda på en lång bindningstid var väldigt låg upplevde jag. Jag förstår att det nu känns väldigt surt att binda till de priser som råder nu, den potentiella nedsidan är större.

Jag skriver detta med all tänkbar vänlighet, det hade varit intressant att resonera om det för det är mycket som försvinner mellan raderna. <3

Jag är äntligen frisk igen så jag kommer att försvinna ut i etern och fortsätta vara “tråkig”.

3 gillningar

Lite praktisk mätteknik med IR mätare då det inte riktigt syns på bilden hur nära mätaren är.

Saxad bild ur manualen :slight_smile: Mätytan växer med avståndet enligt bilden.

Rören är relativt små så man behöver hålla den nära för att bara fånga röret i sensorn. Svart tejp utmärkt förslag för att det är skillnad på olika metaller (den intresserade får läsa på om emissivitetsfaktorer för olika metallytor)
Mätaren kan justera för olika emissivitet, så om man vill mäta noga måste man tejpa på en yta med känd temperatur och justera för detta till rätt temperatur.
Jag har en kontakttermometer för att mäta yttemperatur om det är väldigt viktigt.

Det blir ett litet mätfel pga den välvda ytan. Den superintresserade får beräkna hur strålningen i en punkt strålar runt och “missar sensorn”, så långt kom jag aldrig på teknis i matten…

En enkel budgetlösning är en vanlig billig elektronisk termometer med en liten sensor på tråd. Man tejpar den på röret och sedan virar man ordentligt med tyg eller isolering runtom och väntar tills temperaturen är stabil. Man behöver isolera ungefär 3-4 ggr rörets diameter framför och bakåt.

IR mätare

1 gillning

Jopp. Solceller betalar sig på 5 år numera. Dags att ta in ny offert.
Angående att duscha länge eller kort… Ett besparingstips är att tvångsklippa ALLA långhåriga individer i hushållet. Går galet mycket snabbare att duscha för de med rakat huvud än för de med tjocka kalufser som ska blötas ner i flera minuter innan schampo, balsam och tvål. :grin:

7 gillningar

Bra förslag. Jag skall ta det med min hustru och tre döttrar.

Nästa energibesparingsförslag är nog att jag får duscha i vattenspridaren oavsett årstid.

Annat tips är att man behöver faktiskt inte duscha håret varje dag om man använder balsam och man har bra borstar. Man kan duscha genom att skölja sig blöt, schamponera och sedan skölja bort schampot. I praktiken kan man bli ren på 2-3 min max.

4 gillningar

Jag håller med.

Jag har fått en anläggning installerad under sommaren. Visserligen blev det lite billigare än många offerter jag sett p.g.a installation på ett enkelt tak (plåttak, inga hinder), men 128000:- och en beräknad årsproduktion på 10200kWh. På 16 år kommer jag producera ca 163000 kWh.
128000 / 163000 = 0,785, d.v.s 78.5 Öre per kWh. Jag har väldigt svårt att tro att snittvärdet på en producerad kWh under dessa 16 år kommer vara i närheten av 78.5 öre/kWh.

Såhär räknar jag:
Egenproducerad och egenanvänd el är värd:
Inköpspriset på el: ???öre/kwh
Energiskatt: 36 öre
Elöverföringsavgift: 19,6 öre
Elhandelsbolagets påslag: 2.7 öre
Plus moms på allt.

Såld el är värd:
Spotpriset på el: ??? öre
Skattereduktion: 60 öre (oklart hur länge den finns kvar).
Nätnytta: 5 öre
Ingen moms.

Fördelning egenanvänd / såld el: 30/70%

Om vi räknar med ett elpris på 80 öre/kwh exkl moms skulle egenanvänd el vara värd 172,9 öre och såld 145 öre vilket skulle ge en avkastning på 5290 + 10353 = 15643:- per år och en avbetalningstid på 8,2 år.

Och jag tror personligen att 80öre/kwh som snittpris under de månader och timmar som solcellerna producerar kommer vara rent önsketänkande de kommande åren. Igår, idag och i morgon är snittpriset under de timmar mina solceller producerar över 500öre/kWh.

1 gillning

Notera dock att om elpriserna persisterar på nuvarande nivåer kommer förbrukningen minska mycket kraftigt, och prisderivatan är brant för närvarande vilket man ser på prisernas variation med förbrukningen.

Vi kommer fortfarande ha toppar, men det är inte lika uttalat. Att titta på bundet elpris är vanskligt då ingen vågar riska något framöver.

Kundkraft har ju gått ut med följande:

Kundkraft rekommenderar sedan en tid tillbaka rörligt elavtal, på grund av att den stora osäkerheten på elmarknaden har gjort fastprisavtal dyra.

Känns ju ändå som att de visste vad de höll på med:

Så binda nu känns svårt.

Välkommen till forumet @Henrik_Svensson - håller med. Ska komma en kille nästa vecka. Om 20 minuter kommer en isoleringskille. Mycket spring i huset nu. :joy:

Absolut - jag fattar ovan. Försöker göra en variant på ditt resonemang i denna tråden:

Men det är ett svårt resonemang vilket ses på antalet svar. Visst - i efterhand - så skulle man bundit. Men jag gjorde inte det och det kan man inte göra så mycket åt just nu. Men problemet kvarstår - för säg att jag hade kört Kundkraft som ovan - som väldigt många använde - så är ju min förlust “mellanskillnaden” mellan då en annan person band och då avtalet går ut. Sedan har man ju samma problem.

Om man då har strategin att binda hela tiden, då förlorar man ju på det enligt mitt resonemang - särskilt eftersom jag i varje bindning betalar en försäkringspremie till den som tar risken. Ungefär samma resonemang som med en indexfond. Eftersom de flesta inte slår index så kommer jag med lägre avgift få en bättre avkastning än en investerare med högre avgift. Finns där en nivå av slump? Absolut.

Så jag kan bara gratulera till alla er som bundit och tjänat pengar på kort sikt. Genuint. Men i min värld så är det inte särskilt annorlunda än de som köpte SBB, Sinch, EVO eller något annat innan det gick upp. Jag är inte ute efter att vinna 100 metersloppet - för mig är den etappen redan körd detta året. Jag vill vinna maratonet.

1 gillning

Hur Svenska Kraftnät tänkt tidigare om detta kan hittas i denna artikel från Januari i år.

Här förstår jag inte ditt resonemang. Jag band för cirka 35 månader sedan på dryga 60 öre, ink moms. Jag backade i två år och plockade igen förlusten med råge år 3. Att jag i längden skulle förlora på detta förstår jag inte.

Tillhör elprismråde 3 och band för ett tag sedan på 190 öre ink moms med start 1 oktober. Målsättningen, liksom förra gången, är INTE att tjäna pengar eftersom det är helt omöjligt att förutse framtiden. Målsättningen är att betala en försäkringspremie ifall priserna drar iväg.

Med 11800 kvh förbrukning kan jag fortsätta att leva som vanligt, det blir julgransbelysning i åt med…

Skulle jag få betala 2 kr till hade jag nog backat. Försäkringspremien känns då i högsta laget.

Jag kan ha helt fel, men jag förstår inte argumentet att det lönar sig att binda över lång tid? Det betyder ju att man har lagt över risken på någon annan utan att hen har fått betalt… :thinking:

Det är ju inte samma sak som att man inte kan tjäna på det (=dvs den som ställt ut premien har fel) men det borde vara undantag och inte regel.

Hur lång tid band du på? 3 år igen? Alternativen jag har nu är ju att binda på typ 550 öre på 0-12 månader eller typ 360 öre på 3 år.

Hjälp mig resonera - hur låter för och emot argumenten? För jag har nog kollrat bort mig själv.

Offert på 10 cm tilläggsisolering på gång. 300 kvm fasadyta… :roll_eyes: ska vi gissa - tror 600 000 kr och 15 % besparing.

Säg att ingen av de åtgärder jag gör hemma med VP ger effekt och att vi därmed ligger kvar på 32 000 kWh så skulle det ge 4800 kWh besparing (egentligen mindre då en del av 32 MWh inte är värme).

Men låt oss avrunda till 5000 kWh så vid 500 öres elpris så blir det en besparing på 25 000 kr per år och 20 års återbetalningstid eller 4 procents avkastning. Tveksamt. Eller hur tänker ni?

Off topic, men lyssnade på senaste avsnittet och jag är helt med dej där.
Jag och frun är sedan några år inne på samma spår. Ska bli spännande att höra mera om det.

1 gillning

Jag hade inte tilläggsisolerat med den kalkylen.

Hur ser kalkylen ut om du skulle lägga 600k på en vindkraftspark istället?
Jag har inte alls koll på vad man kan dra in på det vid försäljning av el.
Sen är det ju inte viktigt att du drar in pengarna samma dagar som du har det kallt hemma.

3 gillningar