Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Ser framför mig att @janbolmeson bygger upp en egen vindkraftspark på gården.

https://www.windforce.se/vindkraft-windstar3000.php

Sen så lär alla i Malmö veta vart han bor, bara följa vindkraftsverken.

Förresten medelvindhastighet i Malmö är 3,2 m/s som ger ca 2800 kwh och en payback på runt 6 år om 5 kr/kwh. Bättre payback än solceller :joy:. Slår han upp 12-13 st så har han även löst årsförbrukningen av el utifrån enkel överslagsräkning utifrån länken.

2 gillningar

Om jag får hobbyresonera lite:
Eftersom det rörliga elpriset sätts på marginalen och långt ifrån all den elen har det värdet eller för den delen de kostnaderna för produktion. Jag tror inte heller att man kan sälja all el för det priset för då minskar efterfrågan när kapaciteten i överföringen är mättad. Därför gör det inte så mycket om man har kunder som betalar mindre då de utgör en stabil kundstock som betalar det överenskomna priset även om vindkraften producerar för fullt etc etc. Prispremien har därför inte varit så blodig för bundna elavtal i närtid. Riktiga “loosers” blir ju de som likt jag fastnar för något slags “el till inköpspris”-avtal som är dyrare än det mesta (fick bra hjälp av forumet här att inse att jag blev lurad på elcertifikaten). Elmarknaden är inte direkt gjord för att var enkel att se för kunderna.

Jag menar inte heller att du borde ha bundit nu i augusti, utan när du pratade om det tidigare. Kan vi vara överens om att det i det spannet jag radade upp tidigare har funnits tillfällen när du kunde ha fått ett bundet elpris som svider mindre än det rörliga gör nu? Ta en del av buffert eller nästa års utdelning och svälj den beska medicinen.

På totalen så gör ju jag och min fru över med mer energi än vad er familj gör, visserligen är fjärrvärmen relativt “billig” nu men det har ju inte gällt historiskt.

Kan tänka mig att solceller kan fungera relativt bra för er om ni inte ska bo kvar långsiktigt. Tilläggsisolera däremot ger jag tummen ned för, liksom fönsterbyte om det inte höjer värdet på huset med en rejäl del av kostnaden.

Hindsight bias.

2 gillningar

Jag tror många inte tänkt färdigt när det gäller hur man ser på bundna elpriser, man pratar om att man köper en försäkring mot höga elpriser oklart vem som man ser som är försäkringsgivare…

Det som i praktiken sker när man binder sitt elpris så är det inte elhandelsbolaget som tar någon större risk utan de säkrar motsvarande volym genom att handla upp el på termin i framtiden av någon elproducent.

Exempelvis så är terminspriset just nu för leverans under:
2023 201 €/MWh
2024 112 €/MWh
2025 88 €/MVh

Här ser man varför längre bindningstider ger ett lägre genomsnittligt pris just nu.

När man binder sitt elpris så är motparten i praktiken en kraftverksägare som vill säkra en framtida leveransvolym och pris så att man vet ungefär vilka intäkter man har.

Exempelvis så brukade (har inte kollat upp detta de senaste åren) Vattenfall prissäkra >90% av volymen innan leveransåret. 2 år innan leverans så har man prissäkrat 2/3, och tre år innan 1/3 av produktionsvolymen. Detsamma gör de flesta större elkonsumenter, de ligger rullande och säkrar delar av sin förbrukning flera år i framtiden så man vet vilket elpris som man ska kalkylera med på något års sikt.

Det är som kraftverksägare inte kul att veta att man har många miljarder i banklån, personalkostnader och andra fasta kostnader utan att man har en framtida intäkt, blåser det så går elpriserna på spot mot noll… Kraftverksägaren har samma problem som kraftkonsumenten fast med ombytt tecken. Han kan vara villig att säkra en leverans på ett relativt lägre pris i framtiden för att låsa in intäkten.

När man binder sitt elpris som större förbrukare (normalt inte privatperson) så garanterar man även att köpa den volym som man prissäkrat, blir det stora volymändringar så kan man få betala volymkostnadsersättning, har man exempelvis köpt 10000 MWh el i tre år till ett pris (exempelvis 1 kr) och sedan minskar förbrukningen med 30% så blir det 3000 MWh el över, har då marknadspriset under tiden sjunkit till 0,5 kr så blir man ersättningsskyldig för mellanskillnaden, dvs man får betala en volymkostnadsersättning på 0,5*3000 0000 = 1 500 000 kr. Många gånger får man också tillbaka pengar om den försålda elen har ett högre marknadsvärde än säkringen.

Man har lovat att köpa en viss mängd tegelsten, använder inte alla, det står tegelsten kvar på gården, har då marknadspriset på tegelsten sjunkit under tiden så blir det en förlust när man säljer de överblivna tegelstenarna på Blocket till marknadspris

8 gillningar

Ouch. Då skall vi inte prata PPA alltså :slight_smile:

Låt oss hjälpas åt med resonemanget.

Jag tänker att det enda som ”svider” isf är ju att jag nu vet vad beslutet på utfallet blev. Men om vi utgår från att inte utvärdera beslut på utfall så påstår jag att resonemanget att binda eller inte binda egentligen bör vara oberoende av priset.

Det vill säga att ett resonemang för att binda borde ju låta exakt likadant idag som förr. Dvs egentligen prisagnostiskt.

Det är ju därför jag inte band då och inte binder nu. Men det resonemanget kan ju vara felaktigt. :thinking:

Edit: såg nu att @jonhi formulerade den korrekta termen:

@MPJ - hur resonerar du kring bundet / rörligt?

2 gillningar

Att du som har möjlighet ska dra in fjärrvärme igen och lägga det här bakom dig. Det gick ju på något vis skifta mellan värmepumpen och fjärrvärmen om det sker ett mirakel och elpriserna dalar, den borde aldrig ha tagits bort.

1 gillning

Får man ens 360 öre kWh i Skåne nuförtiden? Lägsta jag får upp är 411…

Inte riktigt rättvis jämförelse eftersom skräpbolag kan gå till noll i värde. Du måste ju titta på risken på nedsidan också… som din mors 30 öre eller vad det var, hur mycket kan det realistiskt sjunka från den nivån? Inte särskilt mycket. Däremot kan det stiga 20x. Visst, surt om priset går till 10 öre och du sitter och betalar 30… men bra mycket surare att sitta och betala 600 sen istället.

Med det sagt är det inte alltid läge att binda, precis som det inte alltid är läge att köpa ett visst bolag.

2 gillningar

Eller ett år på 717öre/kwh…

2 gillningar

PPA har jag inte satt mig in i, verkar krångligt.

Vet du hur det funkar så får du gärna förklara

Kort förklaring av PPA (dock riktade till företagskunder)

Hur ser leveransvillkoren för el ut? Eller är det nån slags non-deliverable abstraktion?

En vindsnurra förbinder sig åtminstone inte att leverera el en viss timme flera år i förväg.

Precis det här som jag var inne på utan att besitta samma kunskap. Tack för den!

Att binda eller inte binda räntor eller elpriser är ett högst individuellt beslut. Rätt eller fel beror på ens egna förutsättningar och preferenser.

Först, låt oss vara överens om att på lång sikt torde det ur rent matematisk synpunkt vara bäst att inte binda vare sig räntor eller elpriser.

Jag har ändå som yrkesman av och till rått folk att binda sina räntor. (Diskussion om elpris fanns inte på min tid.) Varför? Har man en begränsad buffert kan det i många fall vara en nödvändighet. Klarar man inte två procents ränteuppgång och den bundna räntan ligger “rätt” så bör man binda varken man vill eller inte. I mitt fall har jag så låga lån det inte är aktuellt att binda.

Obs! Än en gång vi pratar om en försäkring, inte att försöka slå marknaden.

När det gäller elen har jag samma inställning, men här tillkommer ett inslag av psykologi. När jag band elpriset för knappt tre år sedan låg bundet 6 mån på 75 öre och det 3-åriga elpriset på 64,25 öre. Priset för att försäkra mig på 3 år kändes extremt billigt, varför jag slog till.

När jag nu band på 3 år igen så kändes 152 öre ex moms helt rimligt, eftersom det rörliga priset fluktuerade rejält. Jag var inte ute efter att slå marknaden, så skulle jag förlora några tusenlappar tar jag detta med jämnmod.

Jag känner mig själv allt för väl. Skulle jag ha rörligt pris skulle jag börja elda i min vedpanna om priset går upp. Inte bara detta, sänka värmen onödigt mycket etc etc. På den här nivån som jag bundit, kommer jag att leva precis som vanligt de kommande tre åren.

Med andra ord. Risken för att förlora pengar om man binder är en försäkringspremie. Om man skall ta försäkringen är högst individuellt, och beror helt på varje individs ekonomiska och psykologiska förutsättningar.

Hade jag bott i Skåne hade jag inte bundit varken ränta eller elpris, men det är lätt för mig att säga detta med små lån och begränsad elförbrukning.

Skulle en tilläggsisolering och solceller höja värdet på villan, kanske det ändå är ide att genomföra detta? Förutsättningen är då förstås att ni skall sälja inom några år. Bara en undran och inget som jag kan något om.

7 gillningar

Älskar alltid dina kloka ord om saker som du inte kan något eller väldigt lite om. :pray:

2 gillningar

Vad kostar veden? Kan det bli högt tryck på ved, prisökningar och straffskatter på CO2 utsläpp vid vedeldning?

På tal om att elda i kamin och med ved
Det finns lite regler att följa

Vad veden kostar är svårt att svara på, högg den själv i vintras tillsammans med min far. Men ja, åtgång på ved lär det bli, och många vill köpa.

Vet inte faktiskt, har inte varit tal om nåt sånt i min del av Sverige vad jag vet.

det är bara företagskunder som kan handla med PPA. Men det var en bättre förklaring än jag hade kunnat göra. I korthet är de nödvändiga idag för att investeringar i produktion skall gå genom.