Att binda eller inte binda räntor eller elpriser är ett högst individuellt beslut. Rätt eller fel beror på ens egna förutsättningar och preferenser.
Först, låt oss vara överens om att på lång sikt torde det ur rent matematisk synpunkt vara bäst att inte binda vare sig räntor eller elpriser.
Jag har ändå som yrkesman av och till rått folk att binda sina räntor. (Diskussion om elpris fanns inte på min tid.) Varför? Har man en begränsad buffert kan det i många fall vara en nödvändighet. Klarar man inte två procents ränteuppgång och den bundna räntan ligger “rätt” så bör man binda varken man vill eller inte. I mitt fall har jag så låga lån det inte är aktuellt att binda.
Obs! Än en gång vi pratar om en försäkring, inte att försöka slå marknaden.
När det gäller elen har jag samma inställning, men här tillkommer ett inslag av psykologi. När jag band elpriset för knappt tre år sedan låg bundet 6 mån på 75 öre och det 3-åriga elpriset på 64,25 öre. Priset för att försäkra mig på 3 år kändes extremt billigt, varför jag slog till.
När jag nu band på 3 år igen så kändes 152 öre ex moms helt rimligt, eftersom det rörliga priset fluktuerade rejält. Jag var inte ute efter att slå marknaden, så skulle jag förlora några tusenlappar tar jag detta med jämnmod.
Jag känner mig själv allt för väl. Skulle jag ha rörligt pris skulle jag börja elda i min vedpanna om priset går upp. Inte bara detta, sänka värmen onödigt mycket etc etc. På den här nivån som jag bundit, kommer jag att leva precis som vanligt de kommande tre åren.
Med andra ord. Risken för att förlora pengar om man binder är en försäkringspremie. Om man skall ta försäkringen är högst individuellt, och beror helt på varje individs ekonomiska och psykologiska förutsättningar.
Hade jag bott i Skåne hade jag inte bundit varken ränta eller elpris, men det är lätt för mig att säga detta med små lån och begränsad elförbrukning.
Skulle en tilläggsisolering och solceller höja värdet på villan, kanske det ändå är ide att genomföra detta? Förutsättningen är då förstås att ni skall sälja inom några år. Bara en undran och inget som jag kan något om.