I SE4 absolut. Finns knappt att få tag på.
Priset är 50% högre än i fjol. Straffskatter på biomassa? Skulle inte tro det, det går dessutom inte att kontrollera för privatpersoner.
Många vedaffärer är dessutom väldigt lite Skatteverket inblandat. Det är inte som pizzerier som sköntaxeras utifrån fakturorna för pizzakartonger.
Själv sitter jag och funderar på hur tusan jag kan få föreningen att sänka värmen i huset. Vår lägsta inomhustemperatur senaste 30 dagarna är strax över 25. De varmaste dagarna har det varit 28 vid midnatt när det varit som svalast då värmen utomhus gått över 30 under dagen.
De kvällar när temperaturen gått under 23 har vi öppnat och skapat fullt genomdrag. Det sänker temperaturen till vad den är utomhus. Dock är allt förgäves, då det nollställer sig inom en timme efter att vi stängt allt. Stor nackdel med FTX (förutom dammet som kommer med).
Vill inte veta vad de längre upp i huset har för temperaturer… eller vad det kostar föreningen i form av uppvärmning. Det är ju knappt under 24 under vintern heller.
Efter 6 år har vår solcellsanläggning betalat sig typ 3,5 gånger om 5 kr/kWh. Även med dagens 13-15kkr/kWp i installationskostnad tar det mindre än tre år till payback med ett konstant sådant elpris. Både i måndags och imorgon kommer vi tjäna över 500 kr, på en enda dag. Bra tider att producera el!
Då kan jag stryka Ngenic Tune-lösningen för att “lura” värmepumpen och göra den smart, från listan. Fick svar från dem idag:
Tyvärr så fungerar det inte med dessa Ecodan-system. Ecodan har utegivaren är helt inbyggd och även används till avfrostningen. Då är det för riskabelt att koppla in Ngenic Tune då samma utegivare används för styrningen av värmen och avfrostningen. När dessa är två separata givare så fungerar det bra med Ngenic Tune.
4 gillningar
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
371
Jag visade stolt mina grafer för @Caspian idag hur jag “flyttat” staplar på timförbrukningen till billiga timmar. Han skakade på huvudet, skrattade åt mig och gratulerade till min nya hobby. Jag kan således delta i hobby-tråden nu med att jag faktiskt har en hobby.
Gasol kostar - om jag inte räknar helt fel - ca 2.50 kr/kWh på en 10 liters gasoltub för 330 kr och 130 kWh… Just saying.
Tidigare har jag räknat att vår italienska gasspis med egna tuber (har 2x10 liters under altanen) var en kul grej som fick kosta lite mer att driva. Nu verkar det som att det kan vara samma eller tom lägre pris än elen när man lagar middag.
Edit, då har ändå priset gått upp nästan 20% sen jag köpte gas förra gången för ca. 8mån sedan
En annan fråga ni som eldar mycket
Drar ni igång en stor brasa precis innan ni går och lägger er eller åker till jobbet?
Hur tänker ni isf med brandrisken mtp oövervakad eld i hemmet?
Uppriktigt nyfiken
Vi eldar baraom vi är hemma, men vi jobbar mest hemifrån. Så vi kan starta en brasa innan frukost och fylla på en gång när det börjat ta slut.
Efter jobbet kan vi starta en till och fyller på den 1-2 gånger och sen har den slocknat innan vi somnar.
Men för det mesta eldar vi bara en gång så och då, som ovan beskrivit gäller när värmesystemet var satt ur spel p.g.a. Renoveringar eller när elpriset är riktigt högt.
En gjutjärnskamin från olsberg. Blir 250 grader varm ovanpå så vi borde kunna laga mat där med, men det var vi inte gjort än. Bara liten yta eftersom att rökröret går ut på ovansidan och det finns ingen köksfläkt över
Gammal eldstad med 250 år på nacken, och nej jag känner ingen större oro. Vi eldar förvisso nästan aldrig innan vi sticker till jobbet, men det är av lättja. Tegel och sten brinner sällsynt dåligt så risken känns begränsad när elden är inlåst därinne. Skorstensbrand visst, men då får man brassa på rejält under lång tid och ha missat sin sotning. Om jag var en orolig själ skulle jag nog känna större oro för diverse elapparater och att glömma en platta påslagen eller strykjärn etc,eller kabelfel i väggarna.
Vi köpte en sån förra vintern, fungerade över förväntan! Kaminenr nära matbordet och det blev så varmt runt den före fläkten att jag inte ville sitta vid ena halvan av bordet
@janbolmeson Jag vet någon ekonomi bloggare som talar om ‘sitt ner i båten när det blåser’. Förutsatt då att man har en bra båt…
Det är väl bara att inse, din båt är i detta fallet kass, sälj innehavet och se till att köpa en bra båt som du kan sitta lugnt i när det blåser
Nu vet du iallafall vad du bör ha koll på, eller varför inte satsa pä bostadsmarknadens svar på indexfond… En hyreslägenhet, (lite tråkigt, men å andra sidan komme inget oväntat att ske)
Haha… ska inte döma ut båten än, utan jag tror än så länge att båten haft en inkompetent kapten. Som tur är det ju inte mycket slump inblandat i elförbrukningen, så lite kompetenstillskott borde kunna göra båten seglingsbar.
Kan bara hålla med @Bapple och @CarlJohan, det här har ju blivit en spel för mig nu. Jag tävlar lite mot mig själv här där spelet går ut på:
Balansera på rätt sida så att det inte blir familjeuppror
Sänka förbrukningen mot jämförbara månaders snitt
Komma under förbrukning för “den genomsnittliga villan”
Komma under det rörliga spot-priset
Att jag på köpet lär mig en massa saker, kanske kan hjälpa andra och få innehåll till ett avsnitt är ju en bonus. Sedan får jag ju lära känna fler av er i forumet också. Så det är lite win-win-win. För handen på hjärtat än så länge har det ju inte tiden varit värd besparingen.
Samt om man går tillbaka till avsnitt innan 2016 så bodde vi 10+ år i hyresrätt. Det var fantastiskt och det är inte alls omöjligt att vi landar i en sådan igen (problemet är ju att tillgängligheten i Malmö är svår). Har faktiskt återinstallerat Hemnet-appen och börjat kolla lite på 5:or och 6:or. Inte på grund av snålhet eller vintern, utan för att som jag skrivit ovan känner mig lite klar med hus. Det är för mycket runt om som inte riktigt gör mitt liv rikare.
Nu sa iof @carolinebolmeson att hon inte känner sig klar med huset, så vi får se vart de landar. Men nej, jag är ingen husägare och kan inte se mig med huset om 10 år när barnen är utflugna. Det kommer garanterat bli lägenhet förr eller senare. Känns jätteskönt på sätt och vis.
Håller med. Att inte ha grannar över/under och nära på sidorna är guld värt. Jag hoppas slippa bo nära andra någonsin igen.
Underhållet avgörs extremt mycket av hur gammalt
Och vilken konstruktion det har. Går ju att göra klokare val där som kanske inte är så lätt att känna till om man inte har det intresset eller någon i sin närhet.