Så klart. Men historiskt i Malmö har det varit så - särskilt eftersom vi inte har särskilt låga temperaturer då luftvärmepumpen blir olönsam. Det var ju också därför den förre ägaren av vårt hus bytte från fjärrvärme till luftvärmepump.
De ska kolla det, problemet är ju nu att de gamla rören som legat i 10 år kan vara i dåligt skick. Vi får se vad det återkommer med. Men jag håller med, det låter helt sjukt. På senare tid har de ju börjat göra annorlunda dock.
Här tror jag vi klarar oss med vår kamin. Den sprider inte värmen i huset superbra, men det rummet där den finns kan man lätt dra upp värmen till olidliga temperaturer. Sedan har vi faktiskt en hel del ved som är inköpt förra året, så den är torr och eldningsbar.
Haha, läste om någon i USA som hade grävt ner en sådan i trädgården och sedan bott kvar i den även efter att han sålt huset…
Nej, det här är lite överkurs även för mig.
Har gjort det i perioder - men eftersom jag försörjer mig till viss del på reklam så låter jag det passera enligt principen gör inte mot andra vad du inte vill att de ska göra mot dig. Men å andra sidan var det ju länge sedan jag körde någon form av banner-reklam på sidan. Tycker ju det är otyg… kanske dags för en återkomst.
Superbra kommentar. Hade garanterat räknat på spotpris på för kort sikt. Tack. ![]()
Yes, det är väl plan B just nu. Inväntar komplett offert. Min tanke - om möjligt är ju att ansluta och eventuellt (om det går och är lönsamt) kunna växla mellan fjärrvärme och luftvärmepump.
Ja, svårt att säga - tror som sagt break-even går vid 300 öre-ish per kWh. Ska räkna mer noggrant på det.
Yes, det är ett alternativ. Vi har 1100 kvm tomt.
Tror jag hade fått ett myteri på halsen om jag hade gjort vissa saker som du @angaudlinn ![]()
Om jag håller min beräknade förbrukning i år, så har jag redan sänkt förbrukningen med över 20 % TROTS att vi blivit med elbil som laddats. Så man kan ju utan problem säga att vi inte driftat den optimalt och att vi förmodligen har kört mycket elpatron. Det ska bli mest spännande att experimentera med i höst.