Ok, här kommer en kort uppdatering av veckans aktioner.
@MPJ förbarmade sig över mig med ett möte
Precis som vi har @skogstomten som är forumets husgud när det gäller bilar, bilekonomi och som hör därtill utser jag härmed @MPJ till forumets husgud när det gäller energieffektivisering och kunskap kring värme, el, elsystemet i Sverige. Kanske inte så konstigt i och med att han förmodligen har jobbat med frågorna längre än jag har levt. 
@MPJ erbjöd sig att ha ett möte med mig i måndags och det är nog det mest givande mötet som jag har haft någonsin kring vårt hus och energiförbrukning. Det började med att jag mejlade honom vår elförbrukning sedan 2016, han stoppade in det sin excel-fil (@skogstomten - I’m sorry, men hans fil slår nog din bilkalkylsfil
) och vi fick ut en hel del matnyttig information.
Månadsmedeleffektkurva
T.ex. tittade vi månadsmedel-effektkurvan där man egentligen sorterar bort allt förutom temperatur och effekt.
Med risk att jag missförstod (du får rätta mig då @MPJ) så fokuserade vi på differensen i det vertikala. Det är nämligen när man har helt olika förbrukning trots att temperaturen ute är samma. I (1) är det t.ex. en jättestor skillnad mellan förbrukning av energi vid 5 graders utetemperatur 2017 eller 2020/2021. Samma skillnad kan man se på (2) där det är gansak stor skillnad mllena 2020, 2021 och 2022P.
Slutsatsen från den här kurvan var i alla fall jag har ganska stor spridning vilket visar på att det finns saker att göra. Tittar man på prognosen (de ljusblå cirklarna) så ligger de nedanför de flesta andra vilket tyder på att prognosen ser bra ut.
Ooptimal körning av värmepumpen
Det andra som @MPJ tittade på var hur förbrukningen såg ut per timme och veckodag och vi jämförde 2021 mot 2022.
Här ser man att vi gick på nästan toppförbrukning konstant (säkringen på 25 A maxar ut vid typ 16 kWh/h). Slutsatsen man kan dra från ovan är att förmodligen har elpatronen i värmepumpen kört konstant. Särskilt tydligt blir det mot februari 2022:
Nu var i och för sig februari 2021 kallar än februari 2022, men det är ändå tydlig skillnad. Med tanke på att min December 2021 såg ut som följer, ger även det att det finns förbättringspotential:
Det jag blev lite förvånad över är hur mycket slutsatser som @MPJ drog av att bara kolla på grafer som ovan. 
Stor skillnad i hur man använder sin värmepump
Sedan hade @MPJ även tagit sig tiden att kolla på min värmepump specifikt. Där visade han mig sidor från en “databook” som jag aldrig sett, ingen VVS:are har visat mig eller ägare gått genom. Det som vi tittade på specifikt var värmeeffektkurvor som visade COP-faktorn - dvs hur många kilowatt värmepumpen ger vid en förbrukad kilowatt. Värmepumpen är ju typ som en hävstång där man stoppar i 1 och får tillbaka mellan 1 - 5,5.
Ovanstående bild visar alltså att vid 2 graders utetemperatur (grå fet linje) så kan jag vid en framledningstemperatur på 35 grader ha en COP-faktor på mellan 3.1 - 4.2. Dvs. för en kW in så får jag 3.1 - 4.2 kW ut. Vid -7 grader ute (fet svart linje) så är det mellan 2.5 - 2.8 kW. Sedan kollade vi det här för olika framledningstemperaturer.
Min lärdom från det här var:
- Min värmepump är inte alls så dålig som jag trodde
- Ju längre jag kan hålla en lägre framledningstemperatur desto högre COP får jag, desto mer energi sparar jag
Det som återstår från ovan är ju att försöka mappa hur ovan stämmer överens med temperaturen i huset vid olika utomhustemperaturer. Vi jämförde även ovan mot min värmekurva som är inställd på pumpen enligt följande - där man mappar framledningstemperatur mot utomhustemperatur:
Dvs. att även vid 0-gradigt som är ganska vanligt här i Skåne, så borde det vara möjligt för mig att ha en COP på 2.9 till 3.1 enligt nedanstående tabell (som jag annars aldrig hade kollat i):
Det här är ju superväsentligt eftersom det betyder - för att det ska bli lätt att räkna - så har jag vid +7 grader ute (normaltemp i Skåne är typ 4 grader) och en framledningstemperatur på ca 35-40 grader en COP på runt 4. Dvs. att om jag behöver 10 000 kWh värme så kan jag antingen:
- Köpa 10 000 kWh värme via fjärrvärme
- Köpa 2 500 kWh el som jag kör via värmepumpen och får 10 000 kWh värme
Det betyder att om nu fjärrvärme kostar 1 kr/kWh som det gör i Skåne (exkl. abonnemang etc) så behöver elpriset vara över 4 kr för att det ska löna sig. Det här skjuter ju också i sank alla argument som jag har hört från andra att “fjärrvärme” är alltid bäst i Skåne. Nej, fram till i år har det varit bättre med värmepump…
Lägger jag på de där 120 000 SEK jag har fått för installation av fjärrvärme (rör + installation + växlare) som ska slås ut på kWh-timmarna, så förstår jag nu @MPJ att det inte är ett helt självklart val. Särskilt inte när jag har misshandlat min värmepump (äntligen fattar jag också vad som menas med att optimera värmepump. Tror jag.
)
Målet är att komma in under 30 000 kWh för 2022
Mitt mål - vilket @MPJ även prognosticerade i en graf - är att komma in under en total årsförbrukning på 30 000 kWh. Just nu 19 605 kWh, så det ger en "budget"på 10 395 kWh för sep, okt, nov och dec. Det borde vara görbart tänker jag. Här är @MPJ:s prognos på liknande temperaturer som förra året (då det såklart beror på temperaturen) - han tror mellan 28 500 - 30 000.
Eller, så lever du som du lär…
Det nästan roligaste (skämmigaste?
) i samtalet var i slutet när @MPJ frågar mig:
Så, vad tar du med dig - vad är nu planen framåt?
Jag känner mig lite nervös och vill svara rätt, så jag säger:
Jag kommer nog tacka ja till fjärrvärme-offerten, för det borde ju ändå bli billigare…
Varpå @MPJ säger:
Ja, eller så lever du som du lär. Du använder tiden nu framåt för att faktiskt ta reda på data, siffror och vad din värmeförbrukning är under kontrollerade former - dvs. där du använder värmepumpen bättre, styr värmen till där den behövs, har koll på din elförbrukning - så att du sedan kan fatta ett informerat beslut baserat på fakta och inte på panik.
Då kan du dessutom fatta ett beslut inför nästa värmesäsong då man desustom vet mer om spelreglerna, inte konkurrerar med alla andra som har panik och så vidare.
Tror övriga kommentarer från min sida är överflödiga. 
Det skiljer inte så mycket det här från andra områden i livet. Även här kan man tydligen få elstress, agera emotionellt istället för rationellt, kasta ut beslutsprocesser genom fönstret och agera i affekt.
@MPJ - du har en stående inbjudan att komma till podden när du vill, och framförallt tack än en gång.