Aldrig i livet att jag skulle göra den investeringen. med 5sek/kwh som bas för att klara 20 års återbetalning så har du ju bettat på att kontinenten på 20 år inte kommer kunna reda ut sitt gasberoende och/eller att gaspriserna ligger kvar på den nivå som de rört sig till sedan 2021 och/eller att det inte kommer ske protektionistiska förändringar i hela marknadssystemet.
Har du några grannar med liknande hus som är sugna på att göra samma operation? Om flera hus går ihop bör priset åka söderut, oklart hur mycket.
Anledning att göra det kan vara ev miljövinst och inomhuskomfort.
Gör inte den tilläggsisoleringen.
Otroligt skeptisk till att göra det. Putsad fasad kostar ju att göra så om/när man ändå måste göra det så kan man omvärdera.
Är det en miljövinst?
Du sparar kanske 6000kWh , och hur mycket resurser åtgär för att tillverka glasfiberullen, putsen osv. Den här typen av system har en begränsad livslängd.
Och vilka miljöinvesteringar kan man göra i övrigt? Om återbetalningstiden är 20 år med de vansinniga elpriser vi har NU är jag mycket tveksam till att det är en miljömässigt klok investering.
Komfortmässigt har jag svårt att se några fördelar.
Är så med många åtgärder på hus.
Är det ÄNDÅ dags kan det löna sig med ”lite extra” åtgärder på ett hus.
Finns det mycket kvar av den ”tekniska livslängden” är det sällan vidare lönsamt med ”förtida utbyte”.
Lyckades få tag på ved tillslut. Blev 5 kubik stjälpt för 750kr/kubik. Ville egentligen ha 8 kubik men han hade inte mer. Får se om jag hittar mer.
Inte billigt direkt men med stor sannolikhet billigare än elen…
Men den 128.000 kunde du inte in investera på börsen så man forlörar vinsten som den skulle ha gjort. Pengar fördubblas på 10 år i genomsnitt.
Svar på tidigare inlägg om solpanel investering.
Du bör även räkna med en post på ca 15% i oförutsett på detta.
Vet inte vad du har nu för vägguppbyggnad men jag skulle räkna på det före jag avfärdar det. Även om det mest är för “good to know”. Som nämnts tidigare så är detta i princip aldrig en lönsam åtgärd om du inte behöver göra jobbet ändå pga teknisk livslängd är nådd.
Vet du hur din vägg är uppbyggd nu?
Skulle jag gissa lite på detta skulle jag säga att du idag har ett U-värde på 0,85-0,9
Med en tilläggsisolering på 10cm skulle detta sänkas till ca 0,42 i Uvärde. På 300 m2 väggyta och räknat på Lund så är detta en besparing på ca 10 000-11 000 kWh/år.
Om du vet hur väggen är uppbyggd kan man räkna lite noggrannare på det. Orkar inte göra det när inte all fakta är klart 
Vi lånade (“grönt energilån”) till solcellerna, så det är inte pengar vi hade kunnat investera.
Eller det är klart att vi hade kunnat låna och investera pengarna, men den risken är jag inte villig att ta då jag vill sova gott på natten 
Har man pengar och väljer mellan att investera eller köpa solceller så hade jag valt att investera dem, absolut.
Tycker spontant 20 % låter mycket som besparing. Då har du räknat bort el för vatten och Hushållsel som inte påverkas av detta från årsförbrukningen? Kan vara runt 10000 kwh? Det skulle isåfall vara att 40 % av vörmeförlusterna för resterande delar går via fasaden och det kan minska till 20 % dvs halveras och vid ett extremt prisläge för framtida dessutom. Solceller ger en mycket finare kalkyl men det blir några jobbiga vintermånader men det är ju totala kassaflödet per år som är relevant.
Vad fick du ge? Jag gav 1875 för tre kubik björkved och hemkörning. Tyckte inte det var mer än vad jag betalat tidigare, och ångrar lite att jag inte fyllde på med 
750X5=3750kr och jag får hämta själv. Har ringt 4-5 pers senaste veckorna men alla har slut här i trakterna. Men funderar på om jag borde skaffa dörr och lås till vedboden, snart kommer väl vedtjuvarna…
9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Hur har du förberett dig inför vinterns höga elpriser?
Har räknat väldigt snabbt så skulle inte satsa 500 000 kr på beräkningen men U-värdet har jag tagit schablon för betonghus ca 1930-1940 sedan har jag räknat med 300m2 väggyta och gradtimmar har jag utgått från lund samt att vi sänker gränstemperaturen i byggnaden med 1°C med nya isoleringen då vi får bättre inomhusklimat.
Värt att ha i åtanke att hans förbrukning på 30 000-35 000 kWh/år är efter värmepump. Det jag pratar om är energibesparing på klimatskalet (alltså före värmepump) så rent ekonomiskt så handlar det bara om 5000 kWh/år i besparing.
Som jag nämnt tidigare så är detta i princip aldrig lönsamt men jag vidhåller fortfarande att det är värt att räkna på för att själv förstå vad som påverkar. Gillar inte när man säger något som en fakta utan att ha kollat upp det 
Sedan när vi nu skriver här om det så blir det ännu viktigare tycker jag för det kan hjälpa någon som fortfarande inte köpt ett hus utan kanske letar hus. Det är så man gör klippen på bostadsmarknaden för detta är något som sällan värdesätts korrekt!
Utan att vara byggare så kan det ju vara värt att nämna att tilläggsisolera i samband med att du måste göra om fasaden så pratar vi kanske om 300-600 kr/m2 och då är ju kalkylen helt plötsligt annorlunda. Då kan det mkt väl vara lönsamt att göra jobbet. Men är som sagt inte byggare så här kan säkert någon svara bättre 
Huset är 160+90 inredd källare. Bergvärme från 2004. 14000 kWh/året, kallaste månaden historiskt har varit 1800 kWh som peak. Har en keddyinsats i källaren med galler i taket upp till vardagsrum/kök. Rejäl murstock. Är det lönt att elda?
Bra input! Håller helt med. Bra ett förstå orsak och verkan vad som går att påverka och inte. Är absolut ingen expert på detta och uttryckte mig kanske för absolut i frågan. Sen är det ju svårt att värdera hur mycket bättre komforten blir med tex jämnare temperatur mm.
Det beror ju på flera faktorer. Köpt ved med leverans kanske kan kosta 1-1,50 kr/kWh för den värme du faktiskt får ut i huset (energiinnehåll i veden, fukthalt, verkningsgrad vid eldningen). Tror jag – är inte så uppdaterad på vedpriser eftersom det var några år sen nu jag hade hus med eldstad, utan har bara justerat upp lite utifrån vad jag hört. Då får elpriset ligga ganska högt innan det börjar löna sig (värmen kostar elpriset delat med COP-faktorn), i storleksordningen över 3-5 kr/kWh. Och besparingen är inte så stor innan man kommer en bit över den gränsen.
Men om det är så kallt att bergvärmen inte räcker utan det krävs stödvärme från en elpatron kan det bli en besparing redan över ett elpris på 1-1,50 kr/kWh (inklusive skatter och nätavgift). Typ att stänga av eventuell elpatron och elda om värmepumpen inte klarar att hålla huset varmt bör vara lönsamt redan vid ganska låga elpriser, och kan vara väldigt lönsamt vid högre elpriser. Om man kan undvika riktigt höga elpriser kan det vara lönsamt även att ersätta bergvärmedrift med eldning – och det beror ju mycket på om man har fast pris, månadsmedel eller timpris hur man lägger upp det.
Korslänkning: