Om Helsingsborgskommun låter Öresundskraft inte verka affärsmässigt utan istället verka utifrån politiska agendor medför det att vinsten/avkastningen från företaget sänks som medför mindre pengar in i kommunkassan som medför att man behöver höja skatten (eller ingen skattesänkning) istället. Dvs resterande kommuninvånare behöver betalla för den låga fjärrvärmekostnaden.
Det där är samma tramsargument som folk använder kring varför man ”inte kan” upplåta mark till billiga hyresrätter, och resultatet blir detsamma - obyggda bostäder på oanvänd mark, eller som i det här fallet kapacitet i fjärrvärmenätet som inte används så att vi istället måste elda olja för att producera el. Marknaden är aldrig helt fri, så att leka nyliberal i situationer där det passar ens eget narrativ ger jag inte mycket för. Så det där argumentet kan du kasta i papperskorgen.
Man behöver nog fundera lite till på vad skillnaden i framtida underhåll och risk innebär för de olika alternativen.
Har man egen värmekälla exempelvis panna eller värmepump och den havererar så har man hela reinvesteringsrisken själv. Ändras kostnaderna för energislaget man använder så får man anpassa sitt värmesystem själv.
I exempelvis fjärrvärmefallet så har man genom årens lopp, 60-70 år gjort stora centrala investeringar varefter förutsättningarna förändrats, från olja till kol, från kol till torv. Börja elda avfall etc. Dessa förändringar har gjorts central i systemet utan att fastighetsägarna behövt göra något. Vet fjärrvärmecentraler som varit i drift i 50 år…
Det gäller att jämföra äpplen och äpplen när man jämför alternativen, allt från underhåll/reparationer och kapitalbindning.
10 inlägg delades upp till ett nytt ämne: E.On. har historiskt kapat rören om man sa upp fjärrvärme
Är det en inflationsjusterad kurva?
Ingen aning. Var mest för att visa att ”-historiskt sett” kanske är fel måttstock att gå efter idag.
Tror inte fjärrvärmen kommer att ligga kvar på en fortsatt låg nivå om kostnaden för andra uppvärmningsslag ökar drastiskt i pris.
OK. Hittade ursprungsbilden via google bildsök, men det nämns inte explicit där. Eftersom det inte nämns så känns det som att det är nominella priser. Skulle vara intressant att ha data och sedan korrigera, 30 öre 1996 är ju ganska mycket mer i reala termer (per konsumentprisindex är det ca 50%). (Inte relaterat till diskussionen här, utan bara för att jag är allmänt nördigt nyfiken.)
Kul att det blev en Kastvind gasolkamin för Bolmessons också
Fast jag hade tänkt mig för, både en och två gånger, innan jag använt den med familjen i huset. Visst, man kanske kan spara endel pengar vid skyhögt elpris, men det introducerar också risker av en helt ny dimension, typ kolmonoxid förgiftning, gasolläckage eller i värsta fall brand/explosion.
Min tanke är mer att ha den som försäkring mot att huset skulle frysa sönder ifall det blir ett par dagar helt stömlöst mitt i vargavintern. Jag har tyvärr ingen alternativ uppvärmning som inte kräver el, så jag köpte diversifiering genom gasolkaminen. Men som sagt, jag skulle aldrig köra den med tuben inomhus samtidigt som barnen och tjejen är hemma 
Fotogenkamin då? Mindre farligt inomhus?
Skulle gissa att @janbolmeson redan lagt in sensor för detta i sitt smarthem
.
Exempelvis finns ju,
Jag har läst igenom hela tråden å läget ganska hopplöst som jag ser det… Jag själv hade sålt huset å köpt någe annat istället… Men har ni kollat om att kunna tilläggs isolera taket på utsidan, dvs bygga på de gamla taket… Tanken slog mig eftersom dotter vill ha sitt rum uppe på vinden som är iordning gjort för henne… Frågan är om kostnaden för de hjälper att minska på elen så pass mycke att de är lönsamt…
Ja det är där den lösningen faller för mig också. Jag har tillräckligt med förtroende för produkter och tillhörande säkerhetsåtgärder men min fru skulle aldrig någonsin tillåta en sån där stå inne hos oss.
2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Så här uppstod elkrisen i Sverige
Sådär, tre kubik ved inburet i garaget, där några kubik redan ligger. Nu ska vi väl klara oss ett tag även om elen försvinner helt 
Kanske kan oljepannan konkurrera med värmepumpen i vinter. Någon som har räknat på det?
En hel del av dessa siffror är helt galet felaktiga:
-
Kyl och frys, sedan 12-13 år tillbaka får man inom EU inte sälja kylar och frysar med sämre energiklassning än A+ på gamla energidekalen vilket ungefär motsvaras av F på de dekaler som finns nu. En fullstor kyl och fullstor frys med energiklass F drar tillsammans 450-500 kWh/år. Denna förbrukning gäller alltså den absoluta majoriteten av alla kyl- och frysvarianter som finns i drift idag. Sitter du på en extrafrys från 1998? Då kan det vara lönsamt att byta.
-
Belysning - siffrorna stämmer kanske om du bara har gamla glödlampor på 40 och 60 Watt hemma… Med LED-lampor blir det helt absurda kalkyler för att nå 1200 kWh. Låt säga att du har 30 LED-lampor som ligger på 5 W vardera (lyser lite mer än en gammal lampa på 40 W), du låter alla dessa lysa 12 h/dygn varje dag hela året. Förbrukning? 657 kWh. I verkligheten drar en normalvillas belysning garanterat mindre än hälften.
-
Tvätt och tork, om du har en tumlare utan värmepump (sneglar mot min gamla Miele i tvättstugan) förbrukar den runt 500 kWh/år enligt energideklaen. Det gäller då för “160 torkningar, en blandning av fylld och halvfylld maskin med bomullstvätt” (källa) - med en värmepumpstumlare får du ungefär en halvering av energiförbrukningen. Värmepumpstumlare har för övrigt totalt dominerat försäljningen i 7-8 år. En tvättmaskin drar ca 70 kWh/100 tvättar om man använder energisparprogrammet. Vanliga bommulsprogrammet i 60 grader? Beroende på tillverkare och ålder på maskinen men 100-150 kWh/100 tvättar. Inte ens med tre dyra tvättar i veckan som tumlas i en vanlig tumlare når jag 1200 kWh på ett år.
-
Diskmaskinen, kör du energisparprogrammet i en halvmodern maskin ligger du på ca 80 kWh/100 diskar. Med normalprogrammet eller ett program på runt timmen i 60 grader hamnar du på ca 110 kWh/100 diskar. 400 kWh/år är inte så långt från verkligheten men innebär alltså att du diskar riktigt mycket och alltid med det dyraste programmet…
Det är värme och varmvatten som kostar. Vitvaror, belysning mm rör sig mest om siffror i marginalen under de kalla månaderna.
Jag jobbar med försäljning av vitvaror och en kollega pratade med en äldre dam som kom in i min butik. Hon hade hört en energirådgivare på TV4 säga att om du har en kyl eller frys som är 10 år (eller äldre) kan det vara en bra affär att byta. Hennes kyl/frys var 11 år och hon skulle spara 25 kWh per år på att byta - dvs rekommendationen att byta var så dum att jag har svårt att finna ord. Eftersom vi är en seriös butik hjälpte vi henne att förstå att det inte var lönsamt att byta förrän skåpet faktiskt gick sönder.
OK, då har jag fått offert på tilläggsisolering. Offerten är på 625 000 SEK, där man kan få avdrag på 100 000 SEK via ROT/RUT-avdrag. Så 525 000 SEK för 10 cm tilläggsisolering på utsidan. Storleken på fasaden är typ 300 kvm. Drygt 210 000 i arbetskostnad och 290 000 i materialkostnad.
Offerten innefattar:
- Webers Serpomin Fasad System.
- Etablering.
- Rening av fast ställning ink regntak.
- Inteckning mark.
- Nya plåt bleck monteras.
- Tilläggsisolering av fasad med 50mm Hardrock fasad skiva.
- Inteckning fönster.
- Startlist appliceras där isolering monterats.
- Hörnförstärkningar appliceras på alla ytterhörn.
- Putsning med fiberarmerat nät samt fiberarmerad puts. (EF)
- Lager två appliceras.
- Grundmålning av fasaden med (Webers Silco Paint).
- Ytputs 1,5mm Krats appliceras.
- Färg efter kundens önskemål.
- Putsning av sockeln med fiberarmerat nät samt fiberarmerad puts. (EF-A)
- Lager två appliceras.
- Ytstruktur filtad/slät yta.
- Målning av sockeln med två strykningar. (Webers Silco Paint)
- Färg efter kundens önskemål.
- Avteckning samt grov städning.
Länkar jag har fått tillsammans med offerten
Naturligtvis är offerten utan en energiberäkning vilket gör det nära inpå omöjligt att ta beslut på i min värld. Säg att det skulle ge 20 % (högt?) så är det en besparing på säg 6000 kWh i energi per år. Med fasta elpriser på 500 öre/kWh som vi har på bundet i SE4 just nu så skulle det ändå vara typ 20 års återbetalning. På allvar - hur ska man som en normal människa kunna ta beslut på en sådanhär sak? ![]()
Det finns inget behov att göra om fasaden - så “lika bra att passa på när det ändå ska göras” är inte riktigt en motivering.
Det låter spontant som ett icke-alternativ.
Det förutsätter ju att vi kommer ha detta sjuka elpris i 20år framöver vilket jag verkligen hoppas vi slipper.
Hur påverkar det värdet på huset?
Vilken ränta räknar du med för att låna den halva miljonen?
Personligen skulle jag inte ta den offerten.