Jag brukar reagera på att min drar lite. Ofta under 1 kW trots bra drag i inomhusdelarna. Nu när jag varit bortrest är jag nere på 0,4 med en enhet igång på 17 grader.
Ja som sagt håller vi bara 10 grader och det är bara 20 kvadratmeter stort. Men mycket fönster och kanalplast tak isolerar ju inte så mycket. Nästa år har vi tänkt skaffa typ gardiner man sätter i taket, främst mot eko men isolerar nog lite också.
Llvp mäts COPvid 7+ ute och 20+ inne och de flesta nyare ligger runt COP =5.
Om VP är ställd på 10C stiger COP ordentligt.
Då är dessutom innedelen effektbegränsande men effektbehovet är naturligtvis inte så högt.
Gissningsvis COp =6-7.
Så dina 100-200W ger alltså 1,2-1,4kW värme avgivet.
Det är när kvicksilvret kryper neråt som COP faller och byggnadens effektbehov ökar som VP börjar dra på. Vår VP öppnade hårt och ökade när det var några nätter med 10 minus, vi låg på 2kW elförbrukning vilket gav ca 5kW värme då och det höll jämnt skägg med inomhustemperaturen.
En VP är bättre än ett elelement ner till ca - 25 om den är hyfsat modern, sedan stänger den av :). Det finns några special som går ner mot - 30 men jag hade nog satsat på annan värmekälla om det var vanligt med sådana temperaturer.
Dimensionera för 90-95% av drifttiden. Sista 5 får man bita i sura elräkningen.
Det är inte så stor skillnad på luft vatten och luft luft, eftersom de avlämnar värmen vid ungefär samma temperaturer och hämtar vid samma ute. Fysiken är fysiken.
Jag måste erkänna min totala begränsning. Så här ser det ut på min Thermia Diplomat Optimum 12 Bergvärmepump. Kan någon ge mig synpunkter eller hänvisa till någon bra artikel, så är jag mycket tacksam.
Finns det en marknad för begagnade utedelar? Ska man behöva påla och sätta fast den ordentligt? ![]()
Plötsligt får jag flashbacks till filmen “99 Homes” (om bostadskrisen 2008 och mindre nogräknade gangsters i vågen av den).
Ska jag killgissa och hinta åt färjetrafiken som går härifrån Skåne så hamnar en del av dessa enheter ganska snart utanför landets gränser.
Ett elverk för 150k är ju mer en klassisk stöld från byggarbetsplats, men uteenheterna låter ju lagom opraktiskt att släpa runt på.
Appropå vurmen för vedeldning
Ser märkligt ut att brine in och ut har samma temperatur! Väldigt fin in temperatur om den stämmer.
Samma gäller framledning och retur. Hade varit bra med lite större skillnad.
Hur djupt hål har du och ungefär i landet befinner sig pumpen?
Bergvärme är som bäst utan inomhus termostater. Man ska ha strypt in värmeslingorna på fördelaren istället när man har en lagom temperatur. Termostaten öppnar och stänger slingan hela tiden vilket gör att värmen inte blir jämn i returen och pannan går ojämnare. Om man har bra instrypta slingor kan man ofta sänka värmekurva också.
Byggt 4 hus, de två sista köpte jag inga termostater och sparade massa pengar på det(för de tar bra betalt för det värdelösa tillbehöret) och fick på samma gång bättre cop.
Dina värden tyder kanske på att cirkulationspumparna går lite fort kanske.
Kom på att brine måste man kolla när kompressorn körs. Den stod kanske still när du tog kortet.
Ja kompressorn stod nog stilla.
Hålet är djupt, vill minnas att det låg på 130 meter. Kan eventuellt vara några meter till. Det är ändå sju år sedan. Blev starkt varnad för att vara dumsnål och spara pengar genom att borra för grunt. Jag bor i Mellansverige.
Tack för ditt engagemang.
Henrik har lite fel här. Bränslen från trädråvara är i princip klimatneutrala de co2-utsläppen tas upp av den växande skogen , förnybart och cirkulärt. Sen är inte och kommer vedeldning aldrig att vara för alla. Det krävs en del för att det ska bli bra både för miljö och ekonomi.
Redan idag är dock skogsbränslen ett av åra viktigaste bränslen för uppvärmning vi bränner säkerligen flerfaldigt vad man gjorde på 1800-talet. Av bränslen i i våra kraft/fjärrvärmeverk kommer ca 40% från skogen och uppvärmning av småhus sker till ca30% av biobränslen(fjärrvärme ej medräknat).
Har man fjärrvärme är chansen stor att man har “vedeldad” värme.
Säga vad man vill men räkningen blir nog billigare än väntat ändå. Eons medelspotpris för SE4 ligger på 289 öre för december.
Njae… jag räknade 20 000 SEK. På Tibber ligger jag just nu på 15 000 kr och lägger jag på E.Ons avgifter lär det hamna ganska nära de 20 000 SEK jag räknade på från början…
Gissar på 650 kwh total förbrukning i december. Kostnad cirka 3000 kr. Förra året 7000 kr och 1500 kwh.
Jag trodde vi skulle ligga på runt 500 öre/kwh. Vi landar på ca 1200kwh*3kr=3600kr. Sen plus överföring så ca 5000kr totalt.
Vi landar nog runt 11 500kr inkl allt (SE4), men el-bufferten täcker det så känns som lagt oss rätt där med hur mkt vi sätter, även om det är mkt pengar såklart.
2650 kWh ser det ut att bli (mkt absolut, men det är ialf -34% mot tidigare ägarens december 2021
)
Vårt effektiva elpris för december blir omkring 550öre/kWh.
Med förra årets förbrukning i december (5384kWh) skulle räkningen landat på ungefär 30 000kr.
I år med runt 1300kWh blir den på lite över 7000kr.
Min app uppskattar min decemberförbrukning totalt till 1100 kWh (men jag ligger på 800 uppmätt så den uppskattade siffran känns just nu “sådär”) och priset till ca 3400. Vi får se vad det slutar på. Blir det runt 5k så har jag ca 10k kvar att lägga på januari och februari innan jag tömt sommarens solpengar.
Idag är det ju förresten rena rama prisfesten för oss med timpris. Jag lämnade t o m VVB på imorse. 
Hmm, du har onödigt hög förbrukning för att bo i den mildaste delen av landet. Återanslutning till fjärrvärme borde spara massor av pengar, eller översyn av isolering+bergvärme.
Har 12500 kWh/år inkl 3000kWh till elbil med gammalt otätt hus på 180kvm.
Jag ser ut att landa på 2450 kWh för december. Haft mycket laddning med elbilen den här månaden.
Fattar att man inte pallar läsa alla 880 föregående inläggen, men just nu ligger vi på en ganska normal årsförbrukning på typ 24 000 kWh och då har vi ändå ett ganska stort hus som ska värmas upp (ca 250 kvm). Fjärrvärme hade enligt de första beräkningarna blivit dyrare, men vi kommer ta ett nytt beslut i vår när vi har bättre data. Har hjälp av experter här i forumet. ![]()