407kWh förbrukat under Decembers första 15 dagar. Inget dygn över 30Kwh
172m2 boyta, ca 20 grader inne (+komplettering med kamin). Tyvärr lite klent med element i hallen så där blir det runt 18 grader, men det gör inte så mycket. Det tråkiga är att inomhusgivaren sitter där, vilket även är långt från kaminen, så eldning gör inte att bergvärmen drar ner automatiskt.
2 Vuxna, 2 barn, SE4, bergvärme från 2018 med 200m borrhål. Ingen elbil.
Vore intressant om någon testar konceptet att låna lite ström från grannen för att se om elbolagen skulle våga väcka den björnen i media och jaga vanligt folk som ruineras via skyhöga fasta avgifter som gör det meningslöst att spara energi. Blir en väldigt jobbig debatt för dem och för politikerna vilket kanske kunde ge positiva effekter på systemet.
Tragiskt att sossarna satt oss i detta läge, tillsammans med regeringen och EU. Vi säljer överskott av el utomlands, vi stänger kärnkraftverken.
Dom kanske vill att folk ska bli hemlösa och företag konkar. Sedan förstår jag att det varit tuffa omständigheter, men detta var påväg innan alla tråkigheter som skett i världen.
Sedan tycker jag det är bra att folk tänker efter med att spara el, så något bra kommer ur detta. Lite tragiskt dock att folk inte är noga med elen även när den är billig.
Stödet är ju kasst utformat, det man kan vara upprörd över. Den norska modellen är klart överlägsen:
Norska elkonsumenter vet sedan länge vad som gäller. Där utgår ersättning från december 2021 till åtminstone mars 2023. När priset är över 70 öre per kilowattimme plus moms så står staten för 90 procent av överskjutande belopp, Fram till augusti i år var det 80 procent.
Smart nog har man satt en gräns på 5000 kw/h per månad. För konsumtion över det utgår ingen ersättning. Pengarna dras direkt från elräkningen vilket minskar risken för att stödet ska spä på inflationen. I motsats till Sveriges kontantersättning.
Och att ha det väldigt kallt inne, samt slå sönder vårt näringsliv.
Ifall R3 och R4 varit i drift hade vi exporterat ännu mer el men samtidigt haft lägre elpriser. Perioderna av höga elpriser hade varit kortare och färre.
Det är sant att vi importerar europeiska energipriser, men man behöver inte göra illa värre genom att stänga ner kärnkraften för att få politiska poänger. Det handlar ändå om rätt många tusenlappar elkunder i söder får betala för det beslutet pga högre elrpriser.
I synnerhet inte som det var “nödvändigt” att få upp elpriserna i söder för att skapa investeringsklimat i vansinnigt dyr havsbaserad vindkraft (som tydligen kräver stora subventioner för att alls bli av )
Verkligen. Kärnkraft har alltid varit den enda realistiska lösningen på problem med koldioxidutsläpp. Folk som röstar på MP har inte fattat den otroliga tankevurpa som finns i deras valmanifest. Lägg på det den ekonomiska kostnad det innebär att strunta i att använda värdet av redan bekostade verk. Sen som lök på laxen får privatpersoner betala för den effektbrist som skapats.
Ja, det är en katastrof faktiskt
8 gillningar
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
936
Här i norr kan jag inte komma under 55-60 kwh även när det är milt för ett vara här vilket är typ minus 5-8. Helt nytt hus med VP och 20 grader, elgolv badrum avstängt. Har legat på cirka 70 kWh med allt nedstängt som kan stängas ner. När det var minus 25 i nästan en vecka var vi på runt 90 kWh fast vi eldade.
Minskade förbrukningen i november med 30% men räkningen blev 40% dyrare ändå.
Dec till Jan brukar vi ha större delen av tiden med minst minus 10, ofta ner mot 20-30 minus ibland.
Norges elstöd är överlägset, vårt är ett ett skämt.
Massor av människor har ju i många många år avstått från att investera i bättre värmelösningar i sina hus och istället konsumerat och lagt på börsen i många fall. Känns inte rimligt i många fall att andra nu ska subventionera deras elräkning
Norge har skrivit under allt utom “70% regeln” när det gäller elmarknaden. Nordpool är i grunden norskt
Tror jag ialla fall om minnet inte sviker mig.
Jag tror vi kommer behöva ngn form av stöd för skenande kostnader för energipriser framledes. EU har ju försökt med sin beskattning av “övervinster”. Det leder annars till väldigt konstiga effekter för omställning, samhällsstabilitet osv.
Men att betala elräkningarna blir kanske kontraproduktivt när vi de facto har energibrist.
Problemet är att ha bra åtgärder NU innan företag konkar och folk hamnar hos kronofogden.
Ta som exempel reduktionsplikten. Det blir knas om man ger svenska åkerier högre kostnader men samtidigt behöver man lösa problemet med CO2 utsläpp och samtidigt kan man inte ge åkerierna subventioner pga konkurrensregler.
Nuvarande elstöd är en återbetalning av avgifter till SE3/4 som har betalats in av främst SE3 och 4.
Det är därför det ä olika nivåer på när stödet aktiveras. I SE1 och 2 var aldrig elpriserna så höga att det aktiveras.
Jag ser inte det minsta orättvisa i detta.
Det du beskriver är ett generellt prisstöd, ex sänkt moms eller skatt eller cappa priset vilket kommer leda till högre elförbrukning i en tid då det inte finns mer el, vilket ökar priset på el osv osv.
Dessutom kommer det stödet ge olika stödnivåer men ej kopplat till behovet, eftersom det bara sänker priset/kostnaden.
Sedan är det inte sant att det är utan drabbade, eftesom staten förlorar intäkter och det blir indirekt en högre kostnad i söder.
Ett framtida stöd kan såklart utformas precis hur som helst.
Jag kan tänka mig att ngn form av stöd kan behövas, speciellt om priserna fortsätter vara höga i norr också. Det är möjligt att ex momsbefrielse rakt av inte är så “orättvist” eftersom det är ganska jämnt över alla i hela Sverige. Merparten av förbrukningen är ändå i södra delarna.
Hur lite drar en LLVP egentligen? Vi har laminat i vårt isolerade uterum så har kört underhållsvärme på 10 grader under vintern. Stängde av pumpen imorse och vår förbrukning gick ner ca 0.1-0.3kwh varje timme enligt eon appen. Visst nu är det ju rätt varmt ute med 3-4 grader men pumpen drar ju inte mycket alls och då är det inte en toppmodell och som dessutom är några år gammal.