Hej, jag undrar hur andra tänker kring. Presenter/julklappar till bonusbarn när ena partnern har 1 barn från tidigare förhållande och den andra partnern har 3 barn från tidigare förhållande. Nu när jul kommer så blir det mer pengar som ena partnern måste lägga på 3 barns julklappar och så småningom födelsedagspresent. Och partnern som har 3 barn behöver bara köpa 1 födelsedagspresent/julklapp. Kan det bli på frestande för den ena partnern som känner att den andra partnern kommer lindrigt undan med att köpa 1-2presenter per år medans den andra måste köpa 3-6 presenter per år.
Vad är rimligt och känns det logisk att ta upp en sådan konversation utan att man ska framstå som snål?
Jag tycker det beror på hur ni löst ekonomin i övrigt. Själv har jag alltid ansett att jag står för mina barns kostnader fullt ut. Nu har jag partner utan barn, men vid resor, presenter etc - jag betalar för barnen.
Sedan finns det ingen millimeterrättvisa och det spelar väl in en del om ni brukar ge för 300 kronor eller 3000 kronor och om man ens är på samma planhalva i ekonomiska värderingar i övrigt.
Jag vet inte om det hjälpte, men självklart ska man i ett förhållande kunna prata om ekonomi och tycker den andre att man är en snål jävel så bör den framföra det på ett bra sätt och man själv får ta emot den kritiken på ett bra sätt och sedan diskutera vidare.
Kan förtydliga att vi inte bor ihop och bara varit ett par i 1 år. Hur ska man skap potten? Lägger man in lika mkt i potten t ex 500kr var så har man 1000kr ska det delas jämt på 4barn exempelvis 250kr för varje barn. Man går väl ändå inte jämt då ena partnern lägger mer än vad som skulle behövas. Finns det något exempel?
Tack för ditt tips
Samma här man vill att barnen ska bli glada och få något dom verkligen önskar sig. Men vad gör man när budgeten inte räcker till för den som har ett barn. Är det rätt att föreslå att man kan köpa en present för barnet som för samma belopp som det gick åt för att köpa till dom 3 barn?
Alltså har man valt en partner med tre barn tycker jag att det låter väldigt småaktigt att tycka att det blir orättvist att man själv måste ge bort tre presenter medan partnern bara behöver köpa en. Sån ekonomisk millimeterrättvisa låter helt orimlig.
Vill man optimera ekonomin så får man väl skaffa en partner utan barn. Alternativt bestämma att vi inte ger presenter till varandras barn.
Har inga bonusbarn men för t.ex. mina syskonbarn respektive min frus syskonbarn så kör vi upplägget att jag köper till “mina” och min fru till “sina” och sen skriver vi bådas namn på paketen.
Från mitt liv: Jag betalar, men presenterna är från oss båda. När vi nu firar med särbons syster och systerson köper hon till dem och presenterna är från oss båda. Då är alla inkluderade, men man tar lite mer ansvar för “sina egna” s a s. Sedan berättar vi såklart vad det är i paketen den andre är med och ger bort.