Delad ekonomi barn/bonusbarn

Ni som har delad ekonomi med gemensamt barn och bonusbarn… Hur har ni gjort fördelningarna? För/nackdelar? Jämställt mellan barnen? Jag har ett barn på heltid utan fader som valt att inte existera på någon front. Och ett gemensamt barn med nuvarande fader. Vad är ert råd/tips som har liknande situation?

Vad menar du med delad ekonomi? En del menar då gemensam medan andra menar separat. Alltid dumt att använda ordet “delad” i detta sammanhang eftersom det kan skapa förvirring.

Kan för övrigt inte hjälpa dig men hoppas att andra kan!

1 gillning

Nu tjänar jag mer i vårat förhållande men är den som har ett barn sen tidigare förhållande.
Vi har gemensam ekonomi delar på alla kostnader. Vi sparar 2000kr var till egen kassa som man får göra vad man vill med spara eller spendera. Vill jag köpa en Cross, som sambon kanske tycker är helt onödigt hade det kanske inte gått lika bra på det gemensamma kontot.
Sedan har vi gemensamt sparande också.
Väldigt enkelt upplägg.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med praktiska råd och jag kanske är naiv, men jag hade inte gjort någon skillnad på barnen.

Din partner har ju valt dig (och ditt barn) och det känns konstigt att låta dig betala för ditt barn själv om ni i övrigt har gemensam ekonomi.

2 gillningar

Tänker att du kom med ett barn då får man köpa det.
Visst kanske man kan komma undan med att göra skillnad på barnen (du står för allt för ditt första barn) men hur blir det med tiden?
Ena barnet får en ny cykel, andra en begagnad. Ena får en moped och körkort, andra inte osv.
För barnens skull bör dom ju få samma om man nu är en familj

Hej @Hallonvimmel - jag klev in i vad som blev äktenskap nummer två på motsvarande premiss, hade ett barn med i bagaget så att säga, som inte hade en fader som tog fadersrollen. Vilket ärligt talat gjorde det löjligt enkelt för oss, då min nya make helt enkelt klev in och blev min förstföddas pappa. (Som ett sidospår blev hen faktiskt sedermera adopterad av min nye make också, men redan innan det så sa han ‘Jag har fyra barn’ när någon frågade - han klev in i vårt äktenskap med två nästan-utflugna barn, jag med min då tre-åring och sen fick vi ett gemensamt två år senare - medan mitt ex sa ‘jag har ett barn’ och menade då det barn han skaffade ett par år efter vår skilsmässa…)

Så - för oss blev det helt enkelt så att vi körde helt gemensam ekonomi, utan problem eller bråk öht, och det var liksom aldrig några snack om sånt här. Kanske också för att det är jag som hela tiden varit den som brytt mig mest om barnens sparande ändå, men…

Ingetdera kanske är så hjälpsamt dock, i din situation… men, det jag känner är att ni from nu bör behandla kidsen lika, men att det som det äldre barnen ‘har med sig in’ är vad hen har med sig in. Varför gå på det förflutna liksom? Hellre titta framåt?

Håller därför också med följande:

1 gillning

Min sambo har ett barn som är väldigt mycket äldre än våra gemensamma barn och nyligen har flyttat hemifrån. Någon ambition att det ska vara “jämställt” har jag aldrig haft. Jag är den som står för huvuddelen av både inkomsterna och kapitalet och vi har delad ekonomi. Min bonusdotter är inte “lottlös” på något sätt men våra gemensamma barn kommer att få helt andra förutsättningar när de ska flytta hemifrån, om vi ser till det rent ekonomiska.