Uppdelad ekonomi särkullsbarn

Hejsan,
Jag har en fråga, och tänker att detta e ni proffs på.
Jag lever i en relation sedan 3 år tillbaka med en 11år yngre kvinna utan barn. Jag har 3 barn sedan tidigare relation. De är 10, 14 och 12 år gamla.
Vi har svårt att hitta rätt i att lägga en vardagsekonomi tillsammans.
Idag har vi ett gemensamt konto där vi betalar allt i huset. Bolån, husförsäkring, vatten & avlopp, sopor, internet men även livförsäkringar.
Sedan betalar vi mat vv, jag står för all inhandling barnveckor & hon står för all inhandling barnfria veckor. Men jag betalar alltid för mat när vi har barn så är tex barn hos oss vid högtider som påsk, midsommar jul och nyår så betalar jag det med oavsett om det är min eller hennes vecka. Och är hon tex iväg med jobb under veckan eller åker iväg över helgen på hennes vecka så betalar jag mat för mig själv då med.
Sedan sköter vi vår ekonomi utöver det separat.
Jag betalar allt för barn när det kommer till kalas, födelsedagar, presenter, kläder & aktiviteter.

Jag tycker att det är snedvridet och när kollade våra inköp via ica som ändå är bådas största del ligger hon på 24.000kr på ett år och jag 104.000kr.

Är jag orimlig då barnen faktiskt är mina? Eller har ni några tips på bra upplägg? :blush:

1 gillning

Det finns flera trådar om ekonomi för sambos inklusive frågan om fördelning när man har barn. Med tanke på åldersskillnaden er emellan kanske lönerna skiljer sig åt också? Det är ju inte ovanligt att man tillämpar en fördelning som motsvarar var och ens lönebild.

2 gillningar

Hon vill inte ändra fördelningen och jag har lagt fram förslag som procentuell fördelning till gemensamma kostnader inklusive mat.

Kanske kan ni förenkla det genom att bara ta en schablon på att tre barn motsvarar 2 vuxna. Isf borde du betala 75% av all mat förutsatt att de bor 100%. Men eftersom de bor VV (oftast) så är det ju hälften, dvs 1 “vuxen” och då skulle du isf betala 66%.

Isf skulle din del av ett års utgifter (128k) bli 85k, dvs avsevärt mindre än 104.

Känns också enklare att ha en schablon då det annars blir annorlunda vid exv resor etc som du nämner.

Sen kan man ju också peka på att 24k på ett år är 2k per månad i matkostnader. Det är rätt lite om man inte äter (i mitt tycke) billigt.

Dock, delar ni helt lika på huskostnaderna så kanske det inte är helt rättvist. Exv så antar jag att ni har en större bostad än ni skulle haft om det inte fanns några barn i bilden.

1 gillning

Lite såhär, vilken man jag än lever med så kommer han äta mer än vad jag gör. Jag tänker inte att han ska sitta och swisha mig för att han åt 5 tacos och jag bara åt 3. Det är vad det är. Är det rättvist? Nej, varför ska jag betala för hans mat? Är det bara att acceptera? Ja.

2 gillningar

Vad jag ser i siffrorna verkar det vara någon underliggande bias. Din sambo lägger lite under 20% men även om man generöst räknar barnen på samma sätt som vuxna så borde det landa strax under 30% (2/7 respektive 5/7), och potentiellt lite högre om det är för generöst att räkna barnen som vuxna.

Anledningar jag kan komma på:

Mängd utemat kan skilja sig när ni har barnen/är själva.

Du nämner tjänsteresor, om det är ofta kan det påverka en del.

Om man storahandlar varannan vecka och handlar mycket mindre den andra veckan kan sällanköp och/eller mängdköp (3 för… ) omedvetet ske vid storhandlingen. Detta skulle mycket väl kunna vara hela förklaringen.

Om ni när ni är två i större utsträckning “gör något av det ni har hemma” medans ni har ett matsschema när ni har barnen kommer det påverka. Även val av rätter kan påverka även om jag tror att det då generellt blir dyrare när man bara lagar till vuxna.

Högtider kan bli rätt dyrt, speciellt om man bjuder hem folk. Och det är inte barnen som kostar utan det är alla grejer man köper “för att det ska finnas” vid ett julbord t.ex.

Ett annat sätt än % är att ta upp det i kronor, din partner lägger 2k per månad. Om du är lika dyr i drift blir det 80k kvar för 3 barn varannan vecka eller drygt 4k per barn och månad. Här borde din partner förstå att barnen inte äter dubbelt så mycket som er och att en annan modell för hur ni delar upp livsmedelsutgifterna borde tas fram.

Om du inte får gehör och vill göra ett praktiskt exempel, köp inget som inte konsumeras fullt ut under ett par av dina veckor. Köp inte en ny tomatpasta, oxfond eller bbq sås. Planera rätter utifrån vad som redan finns hemma. Köp inget diskmedel, tvättmedel eller toapapper bara för att det börjar bli ont om det kvar, är det helt slut måste man ju men låt det ta helt slut i så fall.

1 gillning