Har tänkt sluta arbeta om 10 år. Det innebär att jag ska leva på sparpengar under ca 8 år, innan jag ska plocka ut pension. Dessutom ska dessa hjälpa till att kompensera för förlorade pensionsinbetalningar för motsvarande 10 år.
Jag tänker inte leva på nån avkastning utan jag lever gladeligen upp det mesta av kapitalet. En buffert kommer jag dock att ha.
Så nu till frågan; på dessa 10 åren - hur bör fördelningen mellan aktier och fonder vara? Just nu har jag 30/70, men känner att aktie-delen är lite låg?
Om du har valt rena aktiefonder så har du redan 100% exponering mot bolag (aktier).
Vitsen med att välja aktiefonder istället för enskilda aktier är att man sprider risken. För det får man betala en förvaltningsavgift till fonden. Om man inte alls har koll på aktier så är det bättre att köpa fonder -då överlåter man valet av aktier till fondförvaltaren. Köper man ett enskilt bolag och det går i konkurs förlorar man allt. Köper man delar i en fond och ett bolag i fonden går i konkurs så förlorar man bara den lilla andel som motsvarar värdet av det bolaget.
En fördel med att köpa aktier själv är att det inte blir någon förvaltningsavgift. Däremot betalar man avgift (courtage) till mäklaren (sin bank, avanza eller nordnet) för transaktionen.
Så om du inte har handlat med aktier tidigare och inte vill lära dej för att du är intresserad så håll dej till fonder. Frågan blir då istället vilka fonder du ska ha. Samma där -välj en bred indexfond om du inte är intresserad. Och ytterligare en fråga som uppstår är: vad händer om börsen har krashat när du vill ta ut pengarna? Om du har bara aktiefonder kommer dessa att ha gått ner i värde. För att motverka det kan du ha en del räntor i portföljen. Men nu kan man ifrågasätta räntornas funktion när räntan är noll -kan räntepapper verkligen stiga då? En del köper guld istället.
Så du kanske ska köra 80/20 aktiefond/räntefond eller 80/20 aktiefond/guld istället.
Helt sant.
Jag är lite inne på utdelningar och långsiktigt ägande i rena aktier, stabila företag som håller över tid. Sen kanske jag tänker fel när min fond-andel till 80% består av aktiefonder. Kanske lite kaka på kaka? När det närmar sig tid för uttag kommer jag att vikta om så att mycket ligger i bland- och räntefonder. Det som ska användas inom 3 år kommer att ligga så. Aktierna kommer att ligga kvar som de är och generera utdelningar, så länge jag orkar hålla på med dem :). Så är tanken.
Att lägga en del i guld har jag gjort, men ganska blygsamt så detta ska nog ökas på.
Tack
Jag gör likadant som du. Först har jag Lysa för att få en del pengar på världsindex. Sedan har jag tre fyra fonder för att jag vill ha övervikt i de brancherna/marknaderna och till sist har jag direktägande mot några bolag där det ser extra bra ut på 1-5 års sikt.
Börja med att räkna ut hur mycket pengar du ska spendera under de 8-10 åren av förtida pension.
Ska du leva på 200000 kr per år (från en ISK) då är det 8x200000=1600000 kr.
Jag skulle då ha satt undan 1,6 milljoner kronor på säkrare räntefonder typ AMF Räntefond Lång och IKC Avkastningsfond. Då får du ett par % ränta på det kapitalet per år.
500000 kr hade jag satt i aktiefonder. Långsiktigt (100 års perspektiv) har aktiemarknaden givit drygt 7% avkastning om året. Det innebär att med indexfonder bör ditt aktiekapital vara dubblat efter 10 år. 1,07^10=1,97.
Ditt aktiefond-kapital bör då vara 1 milljon efter 10 år när du börjar ta ut statlig pension.
Starta din förtida pension med 2,1 milljoner, 1,6 milljon ränta och 0,5 miljon aktiemarknad, så skulle jag gjort.
Börserna sjunker ibland mer än 50% och de tar ibland mer än 3 år innan de börjar stiga och ytterligare flera år innan du fått tillbaka pengarna.
Så, jag skull se till att ha det kapital jag vet att jag ska leva av undanstoppat i pålitliga räntefonder redan från början.
Efter fallet på mer än 90% 1929-1933 tog det 24 år innan börserna var på samma nivå igen på 50-talet.
60- och 70-talen rörde sig börserna sidledes.
IT-kraschen gav nedgång 2000-2003.
De första årtiondet efter 2000 rörde sig börsen sidledes (2000-2010).
Tack! Många kloka insikter! Vi är ju 2 pers och tanken är att inte behöva snåla, utan ha ett gött liv. Resor, god mat, hjälpa barnen på olika sätt och annat som sätter guldkant på tillvaron. Jag gissar på 300 tkr/år = 2,4 milj. Hade hoppats på 4,5% utveckling på dessa men det är nog sant som du skriver att det är högst vanskligt med stor andel i aktier/aktiefonder. Ska ta mig en funderare till verkar det som
Kanske ska fundera på att sänka avkastningsmålet till 2% i stället.
Jag har en väldig mängd aktier (varje aktie ska bara motsvara 2-5% av aktieportföljen) och ett 30-tal fonder av olika slag. Aktiefonder, guld, index, räntor och blandfonder.
Om du har så många fonder som ett 30-tal så har du antagligen riskspridning motsvarande ett brett globalt index. Om ett flertal av dina fonder är aktivt förvaltade betalar du antagligen 1% mer i avgift på ditt kapital än vad du behöver göra om du håller dig till ett fåtal bredare fonder. Bara en gissning men värt att kolla upp!