Fördelning i Lysa

Jag siktar på en total fördelning med ca 70% global index, 20% räntefonder och 10% för likvid åtkomst.
Blev nyfiken på Lysa och fick där förslaget på fördelningen 67+33.
Men jag tänker så här:
Med totala målet 70% global index, varför inte köra 100% global index på den delen jag sparar i Lysa och balansera upp i Avanza med en lägre andel än 70% i global index, i t ex danske, och en högre andel än 30% i räntefonder?
Då jag drar upp till 100% i Lysas valkontroll meddelas att det inte är att rekommendera, men jag tänker att de då utgår från att jag har alla mina besparingar i Lysa.
Är det något jag missar?

Du kan lösa det på det sätt som du beskriver. Om det är viktigt att du ska ligga nära 70/30 totalt, får du vara uppmärksam på om storleken i kapital skiftar mycket mellan Avanza och Lysa och vikta procenten därefter för att ha 70/30 på totalen.

Ett alternativ skulle annars kunna vara att köra 70/30 på Lysa och 70/30 på Avanza. Jag misstänker att du har skäl som gör att du inte vill samla hela kapitalet på antingen Lysa eller Avanza.

Tack för svar. Ja då vet jag att jag tänkt rätt, och visst, de olika påsarna måste viktas för att nå total balans med 30/70.

Är inte en av de saker man betalar för när man har fondrobot just att de ombalanserar regelbundet? Känns som att man missat målet med erbjudandet om man krånglar till det så man ändå måste ombalansera manuellt.

2 gillningar