Fördelning Lysa

Ska sätta in ca 50000 till min 14-åriga dotter och vi har tänkt att hon får tillgång till dem när hon fyller 18.
Kommer att sätta in ca 300/månad.

Vilken fördelning rekommenderar ni på Lysa?

Mata in tidshorisont 1-3 år och mycket osannolikt att ni behöver pengarna tidigare. Då får du ett förslag på fördelning från Lysa.

De rekommenderade 20 aktier, 80
Räntor.
Verkar det rimligt?

Är det 18-års dag det gällde? Jag förstår inte tidsperspektivet av det första meddelandet.

Ja, dvs 4-5 års sparande

20/80 verkar lågt, men det kanske var deras förslag på 1-3 år?

10% aktier per år brukar kunna vara en okej tumregeln. Om man vill göra det enkelt i detta fall kan man väl bara välja 50/50.

Man kan också fundera på hela upplägget. Får hon tillgång till hela kapitel direkt på 18-årsdagen och kan bränna allt på en riktig kanonresa? Eller är det mer sannolikt att det används för kontantinsats till bostad längre fram? Med andra ord, räknar man med ett uttag på hela summan om 4-5 år eller är det mer sannolikt att sparhorisonten flyttas fram? Det finns väl olika sätt att lösa det också med hänsyn på i vems namn sparandet är osv. Någon som bor i Sverige kan det bättre än mig.

1 gillning

Tack för råden. Jag/vi hoppas ju så klart att hon sparar pengarna ytterligare ett tag.
Jag valde 60/40

1 gillning

Jaha, jag tolkade det som varje födelsedag. Är det fyra år kvar kan ni ha något högre. Kanske upp emot 40/60 (40% aktier/60% räntor).

Nej, inte så lätt. Glömde skriva att det var när hon fyller 18