Hej! Jag har följt Rikatsm podd och blogg i över ett år och delar mångt och mycket investeringsfilosofin här.
I nuläget har jag ca 80% av mitt investerade kapital hos fondroboten Lysa. Resten utgörs av svenska aktier, lite guld + en B-aktie i Warren Buffetts Berkshire Hathaway.
Min fråga är vad forumet har för tankar kring fördelning mellan olika tillgångsslag? Jag investerar pengarna på långsikt 10-15+ och vill ha en diversifierad portfölj som gör att jag inte säljer i panik.
Jag var med under Coronakraschen och sålde ingenting men det är långt ifrån tex finanskrisen.
Grattis till en grym start, du kommer tjäna massvis med pengar i framtiden!
Kolla gärna detta:
Och
Personligen hade jag om jag själv fick spola tillbaka bandet 15 år och bli 20 igen lagt allt krut i Lysa 90/10 och lagt all tid och energi på utbildning/jobb och lärt mig mer om företagande (genom att faktiskt startat eget).
Tjena Alec, har sett/ lyssnat på den första och köper resonemanget med att 90/10 förmodligen är bättre. Lite lägre förväntad årlig avkastning men större chans att man inte säljer i panik pga djupare dalar.
Har lyssnat lite på Eric också och han är bra på att argumentera för sin sak.
Jag försöker fokusera på företaget och att höja mina inkomster som du skriver. Tycker bara det är kul med portföljteori så blir en hel del tänkande över sånt ändå😂
80/20 som Jan brukar nämna är en diversifierade portfölj med indexfonder och resten är små justeringar. Tack för du skrev
Ja 80/20 funkar ju också, kör det själv hos Lysa faktiskt, men har rätt mycket att förlora som skulle ta många år att jobba tillbaka vid en krasch också. Prövat 90/10 med 10% guld på sidan om, men tyckte det krånglade till det mer än nödvändigt. Sen är ju guld alltid en vattendelare om det hör hemma som en investering över huvudtaget då den inte är produktiv. Kika gärna på denna om du vill få en motpol till Eric:
Okej, i ditt fall skulle jag påstå att du gjort 99% av resultatet genom att välja Lysa 90/10, studerar, jobbar helg, investerar studielånet. Skulle säga att du behöver inte ”jaga” mer avkastning än så. Glöm inte att investeringar och livet är ett maraton, och du ska hålla hela loppet ut
Tack Alec, känns som jag är på rätt väg när det gäller investeringar bara att jag fått några tankar om jag ska göra det mer avancerat med guld. Försöker balansera allting i livet också Blanda fritid med skola och investeringar.
Håller med @Anonym, du har gjort allting rätt (startat tidigt, bra och billig investerande, använder helg/sommarjobb och CSN-lån). Skolboksexempel
Från mitt investerande (startade 2015) så har jag märkt att det största misstaget man gör är att bli rädd och gå ur marknaden. Jag gick ur under corona, men har även gått ut halvt 2-3 gånger tidigare. Däremot är jag tveksam om jag sålt ut mig om jag t.ex. hade haft 90/10 eller 80/20, eftersom kontot inte hade varit lika rött när man loggat in vid nergång. Så jag tycker absolut inte det är en dålig idé att ha 90/10 eller 80/20 trots att du är så ung. Ja, du kommer ha aningen lägre avkastning i bullmarknad. Men du kommer sova mycket bättre, och inte sälja allt vid fel tidpunkt, när stora kraschen kommer. Och det kommer ge mer total avkastning över tid.
När du är lite äldre kommer du kunna byta ut din 1st B-aktie mot 1st A-aktie