Förklara utvecklingen på kontot (SAVR)

Hej!
Kan ni hjälpa mig att förklara hur utvecklingen beräknas? Jag förstår inte och kundtjänst på SAVR gav ett icke-svar.

Jag har ett ISK. Utvecklingen sedan start anges till -10%. Jag har endast gjort insättningar, inga uttag.

Jag har endast haft ett innehav. Jag har bara köpt, aldrig sålt. Utvecklingen anges till -5%.

Varför är det sådan skillnad? Jag har satt in 100 kr och köpt en fond för summan.Nu är fonden värd 95 kr = -5%. Hur kan utvecklingen för kontot vara -10%.

Har du köpt vid flera tillfällen?

Procenten på en fond räknas oberoende av vilken summa du har satt in, om jag inte missminner mig. Så en kraftig procentuell förändring på en liten summa följt av en liten förändring på en större summa kan göra att total ändring i procent och kronor inte ser ut att gå ihop.

1 gillning

Jag har köpt vid 5 tillfällen. Summan jag angav i frågan är bara som ett exempel.

Det är nog principen jag inte förstår. Varför totalen inte följer med innehavet (när det bara finns ett innehav).

Jag tänker att för procenten så tittar de bara på aktiens procentuella utveckling, oberoende av vad du satt in.

Det du vill läsa på om heter tidsviktad avkastning och förkortas TWR på engelska.

Här var en sida som länkades i forumet. Tror jag sett en svensk förklaring tidigare, men hittade inte en nu.
https://www.investopedia.com/terms/t/time-weightedror.asp

1 gillning

Tack för svar :slight_smile: Jag ska kolla på länken.

Här är annat svar på “samma” fråga: