Hej! Har följt det här forumet länge men registrerar mig först nu, och inleder med en fråga. Varför föll mitt ISK med 2.5 % igår? Jag har mestadels indexfonder, samt lite krypto och guldcert, men det är bara drygt 10 % av portföljen. Inget av de enskilda innehaven utveckling kan förklara vad grafen visar. Jag har enbart gjort insättningar i veckan, senast i torsdags. Så vad kan förklara den här nedgången?
Utvecklingen är för alla dina innehav tillsammans, så inte ett innehav som fallit 2%. Med guld och krypto är 2% ingenting
Några tänkbara förklaringar:
-
Fondernas NAV-kurser och Avanzas grafer kan släpa efter de aktuella kurserna med någon dag. Att sitta och överanalysera en enstaka dag är rätt meningslöst på det viset.
-
Dina innehav och utvecklingen i grafen är uttryckt i SEK. Dina innehav kan i den utländska valutan gå +/-0 men om SEK går upp eller ner i värde kan det ändå få stora effekter på din avkastning i SEK. Du kan då inte jämföra med indexet i USD eller EUR och förvänta dig att det ska se likadant ut som i din graf där det är uttryckt i SEK.
Om du jämför t.ex. en svensk globalfond kommer avkastningen i grafen de senaste åren att se mycket bättre ut jämfört med motsvarande globalt index då USD, EUR m.fl. har ökat mycket i värde i förhållande till SEK.
Alright, rimliga förklaringar, men det förbryllar mig att både USA och sverige och alla andra övriga index jag har är upp i veckan, men jag är ner 2 %? Valutafluktueringarna har väl inte varit så höga heller. Det är första gången jag är med om en så radikal diff från index och hittar inget innehav som förklarar det
Dollarn är ner 2,3% på 1v, så om du enbart har instrument noterade i dollar som gått ±0 skulle din utveckling vara -2,3% i SEK.
Har man fonder noterade i SEK så blir nedgången synligare eftersom konverteringen “syns”.
Ibland har jag sett redovisade nedgångar trots högre kurs än inköpskurs. Jag förstår inte helt detta och skulle bara kunna se en förklaring i avgifter dragna för exvis courtage.
De globala indexfonder är har kraftigt underpresterat usa börserna iår också. Sen fallande dollar
Köper utvecklingen om dollarn droppat mycket, men är det möjligt att den här nedgången redovisas först på veckans sista dag?
Om du har multipla transaktioner kan din avkastning i procent vara negativ samtidigt som din avkastning i kronor är positiv.
Procent mäts i TWR procent som kompenserar för insättningar/uttag.
Lättast är väl att titta på alla dina innehav och se hur de gått sista veckan. Då får du nog svaret.
Ett bra och klassiskt exempel på det där med mätetal uttryckt i %.
Frågan man bör ställa sig är: “procent av vad, exakt? Är jag säker på att jag fullt ut förstår det?”