Det här kanske kan vara en väldigt dum fråga med ett mycket enkelt svar, men jag får inte ihop det.
Jag tog ett bild som exempel, det ser ut så här på flera av mina konton på Avanza. Utvecklingen i % sen start ser positiv ut, men i kronor ligger det back sen start. Jag kan inte riktigt få det att stämma…
Kan nån förklara på en typ lågstadienivå så jag hänger med?
Det har förbryllat mig också. Men hittade en förklaring bakom en frågeteckensymbol hos Avanza. Har läst den flera gånger nu, och tycker jag fattar när jag läst, men inte tillräckligt bra för att kunna förklara för någon annan.
Investera 10000 kr. Börsen går upp 50 %. Du har nu 15000 kr. Sätt in 35000 kr till och du har 50000 kr på kontot. Börsen går nu ner med -20 % så värdet är nu 40 000 kr, dvs back 5000 kr på insatt kapital sedan dag 1. Avkastningen under de två perioderna mellan kassaflödestidpunkterna har varit +50% resp. -20% vilket betyder att twr som är det som rapporterats är (1+.5)(1-0.2)-1 vilket blir +20%
TWR tar bort dina specifika insättningar och utttag ur beräkningarna och visar hur bra dina investeringar varit under perioden på ett fast kapital (här hade du otur att du hade lite pengar när det gick bra, och mycket när det gick dåligt)
Så man kan sammanfatta det lite som en kväll på krogen. Det viktiga är inte promillen (procenten) utan hur kul man har (avkastning i kronor). En bra procentuell utveckling är ju dock roligare när man vill skryta.
Jag tänkte också att som Sode skrev att det är avkastningen i kr som är det sanna och viktigaste och att procenten mest var förvirrande och nu vet jag varför.
Jag skulle säga tvärtom. Den procentuella utveckling TWR är betydligt viktigare då den säger något om din strategi och fondval.
Utvecklingen i kronor lägger bara till “brus” i form av om du har haft tur eller otur med insättningen av kapital, vilket du självklart inte försöker tajma på något sätt.
Enkelt svarat så visar procenten hur dina fonder gått, och inte dina pengar.
Så ifall fonderna går upp 50% och du har 100 kr insatt, så har du 150 kr, sätter du sen in 1 MSEK så har du 1 000 100 kr och då kan 1% ner betyda att du gått back ca. 10k, så nu är du back ungefär 10k men fonderna har gått upp ca. 49%.
RobertK. Ja asså på ett sätt, men samtidigt blir jag ju inte lyckligare av att jag gått back i kr även om mina fonder gått bra…
Men jag tror jag förstår hur du menar. Och tajma gör jag inte, har ett helt vanligt månadsspar så det är lugnt
Enda gången jag försöker tajma nått är i lekhinken där jag köper lite aktier för småpengar och misslyckas totalt varje gång En bra reminder om att man ska hålla sig till långsiktig, regelbundet och brett osv
jämföra din portföljs goda procentuella utveckling mot relevant index och vara glad/nöjd med din strategi och val av fonder
vara ledsen för att du har haft otur med tajmingen och köpt dyrt. Att det bara är otur bekräftas av punkt 1, vilket också hjälper dig att stå fast vid strategin