Hej,
Kan någon förklara för mig hur min avkastning kan vara positivt men ändå negativ i absolut tal.
Ligger +6,6% men har en marginell negativ absolut avkastning och jag måste få veta hur det kommer sig.
Jag kan inte vara ensam? ![]()
Tack på förhand
Hej,
Kan någon förklara för mig hur min avkastning kan vara positivt men ändå negativ i absolut tal.
Ligger +6,6% men har en marginell negativ absolut avkastning och jag måste få veta hur det kommer sig.
Jag kan inte vara ensam? ![]()
Tack på förhand
Hej!
Insättningar och uttag påverkar bara avkastningen i kronor, inte avkastningen i procent; så om du har gjort något av de kan du få den effekten. Om du trycker på frågetecknet bredvid när du kollar på ditt konto så visar de exempel på hur beräkningen går till.
Googla TWR 
Gissar att du har ett månadssparande.
Grejen blir då att ju längre tiden gå desto mer påverkas avkastningen i kronor av hur börsen rör sig.
Om du månadssparar 100 kr per månad så har du bara 100 kr som påverkar avkastningen den första månaden. Efter tio månader har du antagligen ca 1000 kr (± avkstningen). Går då börsen ner tex 10% så förlorar du 100 kr. Hade det varit samma sak månad ett hade du bara förlorat 10 kr.
Anledningen att man gör såhär är antagligen för att det skall vara lättare att jämföra olika placeringar.
Det har gått uppåt när du haft lite pengar på kontot, och gått neråt när du haft mycket pengar på kontot.
Sjukt bra och pedagogiskt svar!!